2. desember 2006

desember : #2 : december

december : #2 : desember
Vi trenger litt blomstergleder i mørketiden. Her er en for oss som ikke er så flittige med vannkannen.

flower #4 : des. 2 : blomst #4

Jeg brukte smårester av lerret til midtstoff og to rosarøde stoffbiter til fram og bakside på blomsten.
I midten har jeg festet en gul gullete pompong.

1. Blomstermalen tegnes opp på lerret.
Legg lerreten oppå vrangsiden av en stoffbit og tegn blomsten etter blomstermalen.
Legg stoffenen til såmaskinen.
2. Sy de to lagene sammen ved å sy på streken.
Vend stoffenen slik at det rosa stoffet er øverst.
Sy noen pyntesømmer på kronbladene, - jeg brukte glinsende pyntetråd.
Legg den andre rosa stoffbiten under, med rettsiden ut, og sy rundt kronbladene nok en gang, - følge sømmen ytterst.
3. Klipp ut blomsten.
Sy over sårkantene med passende tråd og sikksakk.
Fest en pompong i midten med noen sting, - min er en gave i gull og gult, men lag en liten pompong ved å se her hos belladia.


1. flower #1 : des. 2 : blomst #1 2. flower #2 : des. 2 : blomst #2 3. flower #3 : des. 2 : blomst #3

Here's a flower for us who often forget to water the plants , ' cause we need flowers, too.

Here I have used scraps of muslin in the middle and two pieces of red (or pink) fabric for the front and back of the flower.
A yellow gold glimmering pompom is sewed right in the middle.

1. Draw the
flower on the muslin.
Put the muslin on top of the wrong side of a red (or pink) piece of fabric.
Take the fabrics to the sewing machine.
2. Sew the two layers together by sewing on the line.
Turn the fabric so the red (or pink) fabric is the top layer.
Sew some decorative stitches on the flower*s pedals; - I used two of my decorative glitzy threads.
Put the second red (or pink) fabric piece under the two, with the right side down, and sew once more around the edges of the pedals by following the first seam.
3. Cut out the flower.
Sew around the edges to stop it from fraying and make the flower more festive, - I used small zigzag stitches.
Secure a pompom in the middle with a few stitches, - mine was a gift in gold and yellow, but you can easily make small pompoms by following this
tutorial by belladia.

2 kommentarer:

  1. Anonym2:50 p.m.

    Kjempefine blomster Merete. Jeg kommmer nok til å besøke din adventskalender hver dag. Og jeg skal anbefale den videre på min blog. Du har så mange fine ideer!!!! Blir spennende å følge denne kalenderen nå mot jul. Ha en fin adventstid. Klem
    abyquilt.blogspot.com

    SvarSlett
  2. Anonym7:49 p.m.

    Den blomsten var kjempefin!! Gjett om jeg fikk lyst til å lage den. For en flott kalender du deler med oss :-)
    Klem

    SvarSlett