20. januar 2007

studio friday: studios :: arbeidsrom

I've loved the studio of Ann Stamm Merell since the first day I saw it pictured on the net. The story behind (she had died of cancer) I didn't get until later. The walls covered with nicely organized fabrics, got my attention.
Today, as the challenge from Studio Friday (mine!) is here, I looked at her studio again and it didn't seem that amazing to me anymore.
Why? I had to ask myself.

Well, I've grown trough different live phases.
A big studio and lots of fabric (or other kind of equipment) are no longer a necessity for me to see that if I'm finding the artist within, the creative work will be done one way or the other.
To make creative art one doesn't have to have lots and lots of stuff:
To draw one only need a kind of pen and something to draw on.
To sew one need only a needle, a tread and a piece of fabric/ cloth.

Today also the small spaces amazes me.
As long as they are not crammed with stuff, - a tidy, organized studio with good lightning. And not to cold, - blue fingers are stiff to work with.
I guess I found my future goal for the clean-up assignment at lab555, don't you think?

studio friday: studios :: arbeidsrom

1. Camilla Engman, 2. Tracie Lee, 3. Posie, 4. joleen, 5. lindsey christensen, 6. Richard Wainman, 7. sushimiam , 8. Val et Gen Beaulieu, 9. Tricia Royal, 10. rachel a. rogers, 11. alison


Første gangen jeg så bilder fra arbeidsrommet til Ann Stamm Merell, falt jeg helt i staver. Veggene var dekket med stoff, nydelig plassert etter farge og mønster.
Så når utfordringen fra Studio Friday kom (min!), måtte jeg se en gang til på bildene av hennes studio. Plutselig bergtok det ikke meg slik som før.
Hvorfor? måtte jeg spørre meg selv.

Vel, jeg har vokst gjennom ulike livsfaser.
Et stort arbeidsrom med massevis av stoffer (eller annet materiale) er ikke lengre nødvendig for at jeg skal forstå. Finner jeg den kreative skaperen inne i meg, så vil ”noe” bli laget på den ene eller den andre måten.
For å bruke kreative evner må en ikke eie massevis av saker.
For å tegne trengs bare noe å skrive med og noe å skrive på.
For å sy trenger en kun en nål, en tråd og noe å sy på eller sy sammen.

I dag kan jeg like gjerne falle i staver over et lite arbeidsrom eller hjørne.
Så lenge det ikke er overfylt av saker og ting, - et ryddig arbeidsrom med fast plass for hver ting og godt arbeidslys. Ikke for kaldt, heller, for blå fingre er vaskelig å arbeide med.

Jeg har vel funnet målet mitt for ryddeprosjektet fra lab555 , tror du ikke?


2 kommentarer:

  1. Those are some real nice pictures of people's studios. I like the neat spacey organised ones. But that's maybe because mine is so cluttered!

    SvarSlett
  2. Dette var så godt å lese, Merete! Jeg har bare en sykrok på kjøkkenet og ønsker meg så veldig et eget syrom. Men det er det jo ikke plass til i mitt hus. Nå skal jeg slutte å drømme om det syrommet og heller glede meg over at jeg faktisk har muligheten for å skape noe ved symaskinen :)

    SvarSlett