12. juni 2008

hvit bakgrunn :: white background #2

Jeg noterte meg litt flere tanker etter at jeg hadde skrevet om hvit bagrunn og dets verdi for bloggleseren (og bloggeren).

Noen kommentarer bekreftet mine egne tanker:
Vi faller muligens for det flotte med en gang, men når det kommer til det elementære (det å lese en blogg) så ønsker vi minst mulig rot og forstyrrelser. Vi ønsker fred og ro til å fordype oss i innholdet.

Det er mange tanker om hva som gir ro, hva som forstyrrer og hva som gjør at leseren får med seg innholdet.
Her er litt fra teck-nikkeren, fra pedagogen og fra bloggeren.

Teck-nikkeren
"Øynene skal fokusere på teksten. Hvit bakgrunn med svart tekst fungerer alltid best." ~ thomas-92 :: hvordan lage en kul hjemmeside.

Web-designere påpeker at hvit bakgrunn (det "åpne" rom) skaper harmoni og leder øyet bedre til tekst og bilde.
Har du nok hvit bakgrunn, mellomrom, luft på siden din?

Strikkelise skriver "Hvit bakgrunn er mest behagelig.
Noen har "tapet" på siden av det hvite, det kan være pent. Men rolig bør det være."

Tenker du balanse mellom tekst og bilder i bloggposten, og mellom bloggposter, sidemenyer og bakgrunn?
Er bloggen din i "farger", - kan du gi bloggpostene dine hvit bakgrunn da?

Pedagogen
"Muligheten til å kunne lese med størst kontrast – hvitt på svart eller svar på hvitt – vil være til hjelp for de som er mest svaksynte." diginalet : web design :: fargevalg i nettleseren

Wenche skriver at "Når synet blir gammelt er det godt å lese svart på lys bakgrunn."

Verdt å tenke på.
Vi forblir jo ikke unge, og gode inkluderende nettvaner kan vi ha fra starten av.

Bloggeren
Amelie har gitt bloggen nytt utseende, og skriver "Har fått flere tilbakemeldinger på at folk blir litt slitne i øynene av å lese hvit skrift på sort bakgrunn - derav forandringen."

Hanne nevner enda en grunn til at man blir sliten når man besøker en blogg. "Gi meg ting som beveger seg og legg til musikk, og du kan være helt trygg på at jeg leser bloggen i Bloglines :-P"

Kjenner alle blogglesere til bloglines/ google reader?

Blinkende elementer som er så artige i det du ser dem første gang, men som blir mer og mer irriterende ettersom minuttene går, blir regnet for å være "bad repetition", - elendig valg av elementer som gjentas.

Om du tenker deg om, - hvor mange tror du musikk og blink-blink jager bort?

mer å lese:
* hvitt, mellomrom og det enkle :: white space (negative space) & simplicity
* hvit bakgrunn :: white background

2 kommentarer:

  1. Hei...
    Herlig og lese dette, som du vet driver jeg og forsker i bloog og hjemmesider, herlig at du kommer med slike ting... det er jo en verden av tips og ideer.. Og jeg er ikke like trygg på engelsken så det er så herlig og sjekke hos deg..
    Ha en fin og solrik sommer
    Klem Ruth@

    SvarSlett
  2. Hei herfra!
    Jeg er også absolutt mest glad i hvit bakgrunn, men det viktigste er dog at den er rolig. Musikk er fy-fy. Blinger likeså.
    Jeg liker at øynene mine ikke må hoppe hit og dit i ett sett fordi det er så mye som tiltrekker seg oppmerksomheten på forskjellige kanter. Derfor gleder jeg meg til du skal hjelpe meg med å lage roligere sidebanner ;-) I morra?

    SvarSlett