28. juni 2009

lukkekant :: House Wares #7 :: binding

Det er mye lukkekant som skal på et sumreteppe. Det merker en egentlig først når en sitter med neste-ferdig teppe i fange og "bare" har å sy lukkekanten til på vranga.

binding :: house wares :: lukkekant #2

Ofte velger jeg å sy til lukkekanten både på framsia og på baksia med maskin. På dette teppet ville jeg ha lukkekanten litt ekstra bred på baksia, og da gjorde det seg ikke med en rettsøm litt innpå fra kanten, på framsida. Ergo: jeg måtte fram med nål og tråd og sy de lange lukkekant-metrene for hånd.

binding :: house wares :: lukkekant #1

Men jeg gjorde et sjakktrekk i forhold til meg sjøl, - at jeg ikke har koblet i alle disse tidligere årene må skyldes en stor koblingssvikt midt i alt "styret": Jeg nåla fast kanten på baksiden (sånn som vanlig), la teppet under symaskinnåla, stilte stinglengden på "lang" (hos meg: 6) og tro på pedalen. Vusj! så hadde jeg sydd lukkekanten og kunne plukke ut alle nålene. Så praktiskt!

Det har jo vært sol og varmt i været, og i skyggen er det ypperlig å sitte med teppe på bordet og sy til lukkekanten. Null tråd-hekting i knappenåler, ingen stikk fra skarpe spisser.

Hurra!

binding :: house wares :: lukkekant #3 binding :: house wares :: lukkekant #4

ps. takk til mor for ekspress hjelp på lukkekant-søm da det røynet på med tid før festen!

2 kommentarer:

  1. Det lille vi har sett av teppet ser flott ut- gleder meg til å se bidle av hele!

    SvarSlett
  2. Hei:-)). Her har du virkelig gjort en flott jobb, teppe ser kjempefint ut, regner med at motakeren også er ornøyd. Sier som Sølvi, gleder meg til å se et blde av hele teppe. Jeg er kjempeimponert over at du har orket å sy et så stort teppe ferdig i denne varmen.

    SvarSlett