31. august 2009

fototips :: photo tips

Her om dagen kom det et hint om fotokurs, - jeg har jo skrytt av det fantastiske fotokurset jeg fikk plass på i sommer.

Nå er det sånn at damen, fotograf Candice Stringham, er god på å dele. Hun har også lært bort fototips før via videosnutter på andre websider. De småsnuttene er veldig informative, - akkurat som om jeg "skjønner" hva hun har skrevet bedre.

Nå var det veldig godt å få bare en ny finesse presentert hver uke, så jeg vil virkelig anbefale at du som vil prøve deg, tar for deg bare en og en finesse hver uke og ikke prøver å "svelge" alt i en jafs, - og blir helt overveldet og passelig frustrert. Jeg kan si at jeg på langt nær er utlært, men nå vet jeg litt mer og kan lære mer ettersom jeg bruker kameraet jevlig. For det er jo ikke snakk om å legge vekk speilrefleksen eller sette den bare på auto nå, vel?

bus stop :: buss-stopp

Disse småsnuttene kan jeg jo dele med dere:

Candice Stingham på Keepsake
Her gies det både en forståelse av det u-automatiske innstillingene + hva man kan tenke på når man skal ta barnebilder og portretter og i motlys og… Ja, se selv.

Om ikke dette er nok, så hva med et par-ti videosnutter fra andre fotosider + youtube?

shutter speed :: what is
shutter speed :: portraits & blurry background

blurry water

aperture :: how it works
depht of field
blurry background
aperture :: landscap all in focus

histograms

lighting manual mood :: at night

atuomatic mood :: over + underexsposure --> indoor
--> sunsets

iso setting

Sist vil jeg tipse om fotobloggen "Digital Photography School" som også har eget (veldig aktivt) forum.

A lot of links to photo-learning videos here and there, but first from my photo class teacher, Candice Stringham.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar