5. april 2010

vårtegn :: after ski :: sign of spring

Et sikkert vårtegn de årene jeg jobbet i barnehagen, var når ungene skiftet fra sherrox til gummistøvler. Det tydet på at snøen var gått og hjemmestrikka ullsokker nedi støvlene var nok til å holde foten varm i vårløsninga.

Sjøl husker jeg da moten kom til gummistøvleverden og grønne viking eller sorte nokia fikk konkurranse med blå seilerstøvler. Eller hvite for de som fikk lov og ikke hadde søstre som skulle arve.
Nå er jeg nesten glad jeg ikke har en smårolling på fire, - det er bare så mye artige, muntre og kreative gummistøvler å få tak i at jeg ratt hadde kjøpt flere par. Og hatt fjorårets arvepar i bakhånd i tilfelle-rottefelle.

Da er det bra at småttinger på besøk kan sporte kjekke støvlevarianter, - en gul edderkopp havveis opp på leggen er ikke å forakte i disse vårlige tider.

vårtegn: guttepjokk med edderkoppstøvler

Å bli med på en after-ski av denne typen, gjør at jeg tar med meg "oppgavene" i hverdagen. Selvfølgelig har jeg mye ubrukt bildemateriale på pc-maskina fra tidligere år. Men det er noe med det å dokumentere dagen, da. Være der i øyeblikket. Den digitale verden (og webben) gir oss øyeblikksmuligheter vi ei opplevde med fotolabbens ventetid.

I denne påska, etter tre dager med regn og lite ut-på-tur-lang, tenkte jeg at vårtegnet mitt ville bli regnpytter og sølevann. Helt i tråd med gummistølve-våren.

Regnpytter og sølevann er et vårtegn. Jeg vet det. Allikevel kjenner jeg at vårtegn som spirer og gror, gjenkjennelige vårblomster, er enda mer bildegaranti på at våren er her. Regnpytten kunne jo vært fotografert i fjor høsten, - det regner på høsten også.
Krokusen titter opp bare når det er tidlig vår her hos oss.

krokus i hagen

Den første gule krokusen stakk opp hodet på påskeaften. Fortsatt liten og forknytt, for da jeg fant den, var sola gått og i skyggen var det få varmegrader.

I går, på påskedagen, var det en-to-tre-mange krokuser som hilste våren. Og jeg kunne ha jobbesko på i hagen. Et enda bedre vårtegn.

spring :: krokus i hagen

2. påskedag renner uten rosa himmel og med regn trommende mot ruta. I dag reiser noen påske-"turister" hjem. Noen tenker på morgendagen og planlegger ukas gjøremål. Best å komme i gjenge, for hverdagen er her.
Snart er det 1. mai og skikkelig grønn vårsus i bjørketrærne. Snart "livnas det i lundar".
Hurra!

Flere vårtegn kan du lete opp hos Pertuni denne siste after-ski dagen.
Takk, Petunia, for en kjekk påskeaktivitet (uten årets ski på beina).

flere vårtegn:
* petunias after ski :: vårtegn
* mandagstema :: vårtegn

after ski :: vårtegn mandagstema: vårtegn

17 kommentarer:

  1. Koselige vårtegn. Hm - kanskje jeg skulle lagt ut ett bilde av støvlene mine?

    SvarSlett
  2. Gummistøvler i sølepytter er i allefall vårtegn jeg er vant med nordfra. Vårløsning og telehiv, likeså. Kule støvler - eia var jeg liten og kunne ønske meg sånne :)

    SvarSlett
  3. Herligt - foråret er på vej :-)

    SvarSlett
  4. Gillade fotot av dom söta stövlarna.
    Ett vårtecken så gott som något.

    Ha d gott.

    SvarSlett
  5. Herlige vårtegn hos deg!

    Takk for samværet og jeg ønsker deg en flott avslutning på påsken!

    SvarSlett
  6. Gummistövlar behövs då snön smälter, det blir ganska så geggigt.. Krokusar så fina och så soliga:)

    SvarSlett
  7. Først av alt tusen takk for lang tilbakemelding og linker til førstehjelp!Jeg fjernet Office pakken i går kveld etter å ha laget alle dagens innlegg og lagt inn som kladd i blogspotbloggene. Nå har jeg, om jeg tør å si det, bank i bordet ti ganger, en ny maskin!!
    Ska installere ny ofice pakke litt senere.
    Jeg har XP servicepakke 3 liggende her som jeg fikk av en snill datareperatør da ef var inne med PC fr ørtenne gang på grunn av batteritull. Han følte vel at han måtte gjøre noe godt igjen. Jeg har kjørt servicepakken, men den kunne ikke rette feilene i officepakken pga at dt ikke lå nye oppdaterringer til den officepakken ute mer.
    I går satt jeg og skrev på minstemann sin maskin - brukte word der og det var en drøm. Alt åpnet seg slik det skulle - alle marger og alt stemte - jeg kunne lagre og maskinen hang seg ikke opp.
    Maskinen min er e HP - tre år gammel og jeg har hatt mye tull med den. Den har ikke likt nye programvarer. Alltid noe krøll når jeg skal installere nyt på den. CD skuffen lever sitt eget liv og spretter ut når den finner det for godt. Med eller uten CD. Den er byttet et par ganger uten at det er blitt noe forskjell. Driveren er byttet også, så det er ikke det at de ikek har forsøkt. Maskinen har spist strømadaptere og jeg har ikke tall på hvor mange ganger jeg har fått ny (sikkert 5 ganger + at jeg har nå en ekstra liggene her fordi garantien gikk snart ut da jeg var nede med den sist og den greie servicemannen ga meg to stykker slik at jeg kunne leve med maskinen litt til)... (Vel, jeg hadde jo bestukket han med sjokoade da, men man gjør hva man må...)
    Jeg er på jakt etter ny PC, men jeg er jo blitt litt fin på det etter hvert og nøyer meg ikke med en i prisklasse 3000 - 5000... Den jeg har sett på koster 12999,- så det er bare til å spare. (12999,. høres litt bedre ut enn 13000,-)
    Men jeg tror jeg kommer til å gå for en billigere maskin til syvende og sist og heller kjøpe meg en server. Greit å ha ting lagret utenom PC og slikt og kjekt å kunne logge seg på og hente bilder osv.. uansett hvor man sitter eller hvilken maskin man er på.
    Vårtegnet fra meg i dag får være at jeg får 9000,- igjen på skatten om et par måneder og da vet du hva det skal gå til;)
    herlige kokusbilder hos deg. Det går sent med vårtegn her også, men naboene sine klosterklokker står der i alle fall i all sin prakt.
    Takk for følget, Merete. Det har vært så kjekt å ha deg med!

    SvarSlett
  8. Vilka tuffa gummistövlar, dom gillade jag :)
    Krokusarna de har börjat titta upp här där jag bor också... Visst är det härligt med vår!!!
    Ha en bra dag!

    SvarSlett
  9. He he.. ja det er mange fine gummistøvler i butikken nå...Husker selv det andre paret vi kjøpte til vesla. Da fikk hun velge, og det ble et par sebra støvler, som match fikk hun et strikkesett med sebra genser,votter og buske.

    SvarSlett
  10. Nydelig innlegg i ord og bilder. Gummistøvler er en av mine favoritter :-) Og så flotte krokus, helt ypperlig farge der de titter opp. Sol i hver blomst. Ønsker deg en riktig god kveld. Turid

    SvarSlett
  11. Jeg vil ha nye gummistøvler! De gamle kjedelige blå "seilerstøvene" kan få seile sin egen sjø!
    Er så godt å se at våren er i rute over hele landet ... noen litt lenger frem enn andre, men det er bare gøy! Våren kommer til alle mann før eller senere, selv til de på Svalbard!
    Ha en flott ny uke!

    SvarSlett
  12. Heisann!

    Her var det flust med vårtegn!
    Vi går en flott tid i møte nå!

    SvarSlett
  13. Gummistøvler er ett sikkert vårtegn ja og med alle de flotte modellene man får nå så gjør det våren ekstra sprek og fargerik.

    SvarSlett
  14. Härliga vårtecken!

    SvarSlett
  15. Herlige gummistøvler - Findes de mon ikke i en voksen størrelse også? Gule krokus er så smukke! Flotte billeder - og glædelig vår!

    SvarSlett
  16. Oioi, de gummistøvlene må jeg vise til sønnen min! :-)

    SvarSlett
  17. Jeg tænker som du på at nye billeder af det omkring os er fine til webloggen. Dog har jeg noteret mig nogle af de mere vellykkede billeder fra de foregående år, og bruger dem gerne, hvis der er en anledning. Det er rart at se, at der er krokus der, hvor du er.

    Det er nogle herlige gummistøvler! Tænk at man kan lave sådan noget idag!

    SvarSlett