23. juli 2010

lyd på øret :: podcasts

Fredagens fem + en vil i dag gi deg linker til 5 + 1 steder/ bloggere med podcaster som jeg for tiden har på øret når jeg vandrer gatelangs.

iPod for walking :: på gårtur

Inspirert av andre ute på tur, var det først bare musikk på spilleren min (iPod shuffle førstegenerasjon). Trenere anbefaler jo musikk og lyd med jevn rytme for å holde tempoet stabilt? Og første seriøse løpetrening var jo en podcastserie med løpemotivasjon etter klokka.

Så kom tider med med vandring. NRKs musikkprogram falt da mer i smak. Nå har det seg jo slik at det ikke er musikk på programmer i opptak lengre, og nye tider kan si nye jaktmarker: Finnes det annet der uten i internettverden som kan glede meg (og andre)?

jen lee :: link

* jen lee er forfatter og forteller, historiesamler og inspirerende skrivelærer, som på tidlige morgenstunder lener seg innover mikrofonen og forteller lavt inn i øret ditt små tanker som hun våknet med og fikk lyst til å gi videre. Hvordan er det å være kreativ skrivekunstner, hvor kommer ideene fra og hvordan samler man dem opp i en travel hverdag? Og hva gjør man når man møter "veggen"? Småsnuttene er ikke lengre enn 10 minutter, som oftest bare 5, og gir god grobunn for videre filosofering. 

craft sanity :: link

* Jennifer Ackerman-Haywood :: craft sanity syr og strikker, blogger og tenker kreativt samtidig som hun intervjuer forskjellige anerkjente bloggere + forfattere rundtom i verden. Jeg har ikke hørt så mye på hennes programmer ennå, men har lagret og lagt inn et par programmer med folk jeg virkelig gleder meg til å høre stemme til på.

kimberly wilson :: link

* kimberly wilson :: hip tranquil chick & tranquilista, har yoga som sitt felt, har skrevet en bok om det kreative livet + livsfilosofi med yoga, og er godt på vei med sin neste bok. I podcastene forteller hun om egne tanker og interjuer mange andre kreative bokforfattere som inspirerer henne i hverdagen. Her er mye å ta av, for kimberly er en "gammel" podcaster med nesten 200 arkiverte programmer.

Tranquility :: quality or state of being tranquil; calmness; peacefulness; quiet; serenity. ~ dictionary.com 

Jeg har gått mye til hennes ord og tanker før, og er igjen på vandring med hennes lydfiler på øret. Inspirerende.

crafty pod ::  link

* sister diana :: crafty pod diskuterer aktuelle temaer for kreative bloggere og gir deg intervjuer med de kreative som (nesten) livnærere seg av det de skaper. Her settes fokus på blogging, på å sette opp et eget firma, salgstanker og ideer, - her kan det være mye å hente, så lytt og lær.
Det er lov å være kritisk og lete fram de podcastene som tiltaler en mest (sånn jeg gjorde).

woodoo cafe :: link

* rice freeman-zachery :: notes from the voodoo cafe er forfatter med en beste jobben: Hun ringer og snakker med kreative personer og skriver om dem. Hun skriver, lager saker, tar vare på katten sine, er med mannen sin, går turer, skriver blogg, har skrevet bøker (living the creative life + creative time and space) og byr på tips og intervjuer via podcast.
Artig dame som er godt følge der en trasker på veikanten eller over stokk og stein.

quilting stash :: link

* Annie Smith :: Quilting stash, "the first podcast for quilters", er en kreativ quiltekunster som reiser rundt i quiltebutikker og på utstillinger, anbefaler bøker for quiltere samt intervjuer mange spennende quiltedamer. Det er litt rotete å finne fram til podcastene, i hvert fall de som ikke står merket i sidemenyen til venstre, men det er vel verdt letingen. Jeg fant et kjekt intvervju med Mary Lou Weideman : quilter og historieforteller, og et annet program med dukkekunsteren, men også quilter og superkreativ person, Ellinor Peace Bailey. Gamle, godt kjente og eksperter på quiltefeltet, Diana McClun og Laura Nownes, som har lært mange om quiltegledene, er virkelig en godbit å få med seg. Hva med å starte en podcast selv?

nrk podcast :: link

Joda, jeg vet at NRK opererer med mange gode norske programmer via podcast nedlasting, men er det ok at jeg akkurat nå er litt mer fokusert på det kreative inspirerende som jeg til nå bare har funnet på engelsk?

Men har du norske podcaster rettet mot oss sy-skrive-strikke-kreative damer, så tar jeg gjerne imot tips!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar