8. desember 2010

hvitt {8} white

Jeg tenker på at hver dag starter jeg med nye og blanke, hvite ark.

Legger ut på nye stier der ingen har gått før.

star :: stjerne #3

Gjør rent bord. Starte på nye veier.

december :: #8 :: desember

I dag syns jeg det dukker opp mer og mer hvitt i lappesømmen.
Et mer moderne quilteuttrykk, – mot en sjanger av “modern quilts”?

Oh fransson :: elizabeth hartman viser hvordan man enkelt kan komibenre hvite stoffremser og farget/ mønstret stoff til et mosaikkmønster (pdf).

Hun bruker biter, men teknikken kan garantert brukes på tilfeldige, ukurante blokker.

Between the lines har satt sammen mange juvelstoffbiter sammen med store, åpne felter. Hos henne er de åpne feltene grå, men de kunne like gjerne vært hvite.

Som papirark. Med et mer moderne uttrykk.

star :: stjerne #1

Det var med utgangspunkt i en dukoppskrift hos moda jeg kuttet julefargerike kvadrater i forrige uke. Skinny verna er råenkelt i designet og kan være ganske kjapp å sy.

Eller hva med kun røde og hvite stoffer nå som vi snart når jul?

Duken må være en supert resteprosjekt der vi lappedamer virkelig får vist fram skattekammerjuveler eller kan ta i bruk smale remser fra restekurven.

Hurra!

Lyst til å starte med blanke ark og gå din egen vei med 5" kvadrater?

I vekt og mål kategorien hos moda bakery får man gode hint om hva man kan gjøre med 5" biter (pdf).

Eller du kan legge ut totalt på egne veier, uten kart og kompass, og leke med stoffbitene akkurat sånn som kvardagsgleder :: solsaum gjorde til i går.

star :: stjerne #2

Har du fått med deg at sols(tr)ikke :: solveig la ut hvordan man bretter et firkantet hvitt ark slik at man kan få klippet seksarmede snøkrystaller?

Vil du klippe snøkrystaller med flere armer, kan du lære flere bretteteknikker fra martha.

Mine vindussjerner er i år brettet fra hvitt skrivemaskinspapir, og de er de samme som jeg lært i barnehagen som liten.

Enkle og vakre. Dekorerer, men stjeler ikke for mye fra det som er på utsiden av vinduet i dagslyset.

ps. Stjernene jeg bretter er flate, ikke trediemsjonale som vist hos the magic onions , men du tar kanskje tegninga?

#8 :: hvitt :: white

dagens musikk :: open road - randy villars/ every moment

Noen ganger er det ikke så lett å legge ut på en ny åpen vei. Noen ganger blir man bare sittende og stirre på det hvite arket.

Sånn var det for meg i dag. Til tross for at jeg hadde klargjort noen kortbilder og hadde tenkt litt på hva hvitt kunne være for meg i min førjulsbok. Skrivetankene lot vente på seg.

Takk for gleden dere andre bloggere har gitt meg i dag, både av refleksjoner i går og tanker i løpet av dagen.

I dag tenkte jeg å legge ved en bunke 5” kvadrater og 2 remser hvitt marimekkostoff i konvolutten, og de kan fint være starten på en skinny verna eller noe annet spennende.

* gårsdagens konvolutt ::  turbolotte

:: flere desemberbloggere

Vil du bruke linkoppfangeren i dag?

7 kommentarer:

  1. Helt hvitt er vanskelig å bruke i quilts. Jeg syns det har lett for å hoppe ut. Men hvite nye ark hver dag, det er en flott tanke! Man skal ikke dvele ved dagen i går!

    SvarSlett
  2. Vet, du! Den julekalenderen er helt fantastisk. Så mange flotte tanker og linker som du gir oss! Merker at jeg skal spare mange av disse og fordype meg i dem i januar. Takk for herlige ord. (Nå har jeg mere lyst til å brette stjerner enn å skrive julens handleliste, men får tenke over prioriteringslista)

    SvarSlett
  3. Hei.. skjønner ikke helt dette med konvoluttene.. hva går det ut på?

    SvarSlett
  4. Utrolig mange linker til flotte ideer! Takk! Liker litt moderne uttrykk på quilting, og likte veldig godt "Skinny Verna" og "Mod Mosaic Floor Pillow". Skal ikke se bort fra at "Skinny Verna" dukker opp på salong-bordet med svart kant rundt.
    Takk for hyggelige kommentarer på bloggen min :-)

    SvarSlett
  5. ÅÅÅh nå er jeg med!!! Ja jeg sender deg adressen min. Stas!!!!!

    SvarSlett
  6. Eg vel ofte vekk det kvite.... Eg ser at det er flott og har mang ein gang tenkt eg skal bruke kvitt, men endar opp med andre fargar eller offwhite/linfarga.... Det spørs om eg skal utfordre meg sjølv til å bruke kvitt når eg skal leike vidare med stoffbitane eg fekk med deg;o)

    Ha ein flott kveld!

    SvarSlett
  7. Takk for flotte linker. Jeg liker den kombinasjonen med hvitt og de fargerike innslagene.

    SvarSlett