1. november 2013

oktober 2013

Høsten kom med en varm oktober. Nå når vi er gått over i november, faller de fargerike bladene av trærne i kraftige vindkast.

Det har vært deilig å slippe masse tøy og tykke sko når man skal ut. Nå er det kanskje på tide å finne fram alt så jeg slipper å lete den morningen vi våkner til snø her?

Oktober forsvant fra kalenderen i en virvelvind av hendelser. Her er et lite tilbakeblikk.

Høstens treff var første helgen i oktober, og Grimstad bød på nydelig høstvær mens vi gikk tur lørdag.

Vi hadde som vanlig mye på programmet, både sosialt og kreativt. For meg kjentes det godt at en del planlagte prosjekter fikk kontruktiv kritikk, tommelen opp og grønt lys for å stå på videre.

Søndagen bød på god tid til å samle ideene og filosofere over dem. Resultatet var at Jeg reiste hjem med mange gode tanker om hvordan jeg skulle jobbe videre.

Neste helg ble også kofferten pakket. Det bar til Molde og med Vestlandstreffet på programmet.

Jeg hadde ikke meldt meg på kurs (selvom de i Molde hadde satt sammen et rikt kursprogram med store valgmuligheter). Mest var jeg der for å oppleve treffet og være med gode venner + støte kjente fra tidligere quiltesammenkomster og/eller blogverden.

Søndag tok jeg et dropin-kurs med Marit Sande Iversen og fikk med meg en fin nøkkelring-veskepynt fra den timen.

Eneste bilde fra treffet, har jeg av kursdeltagerne til Nina Lise Moen. De satte sammen landskap og skulle sy når de kom hjem.

Jeg har overlevert speilrefleksen til neste redaktør for Norsk Quilteblad. Nå når jeg ikke lengre føler at jeg må dokumentere quilterelaterte begivenheter, merker jeg at øyet har et behov for å se uten kameraet som filter. Det er sikkert bare en overgang.

Mamma og jeg satte oss straks på flyet igjen. Nå var det Nederland og quiltefestivalen i Veldhoven som skulle få besøk. Mamma har en venninne som bor ikke så langt fra Veldhoven, og vi var invitert til å bo hos henne.

Vi fikk sett mange fine arbeider og kikket i mange fine butikker. Den norske utstillingen tok seg like godt ut som da jeg var fikk lov å være på jobb for den forrige. Igjen er man jo stolt over å være norsk. Mor stilte ut et arbeide, og det samme gjorde hennes venninne Anita.

På kveldene sydde vi sammen. Anita har så stort arbeidsrom, og der stod to symaskiner klare til bruk. De to damene testet ut årets julegåte for meg.

Vel hjemme ble dagene litt kaotiske for familien min, og nå når vi er i gjenge igjen, kjennes det ut som det ble satt litt på vent. Kan man trykke på pauseknappen sånn midt i livet også? Jeg føler ikke noe behov for å spole tilbake og ta ukene på nytt, nei.

Julegåten for 2013 ligger klar. På mandag kommer intro-delen med hva du kan trenge av stoff og vatt. Det er alltid greit å starte litt med kuttinga, så noen konkrete mål kommer også samtidig.

Sånn omtrent midt i november kommer selve gåtedelene. Jeg må sjekke en liten detalj først, men på mandag får dere nok datoene da resten av gåten legges ut. Som vanlig er det intro + tre deler.

Blir du med i år også? Eller vil du være med og leke for første gang?

Jeg går på kurs. På nett. Innimellom lurer jeg på om jeg er litt avhengi og oppsøker kurslærere som gir meg påfyll i hverdagen?

Igjen er det Alisa Burke jeg ble fasinert av. For tiden handler det om lag på lag og mønster ved gjentagelse av form.

"Lag på lag" gav meg inspirerende ideer til trykk og tekstil. "Gjentangende form" tok meg ut på fotojakt etter elementer som kunne gi inspirasjon. I sjøkanten fant jeg dette sikkerhetsnettet under en katamaran på land for vinteren. Mange mulige former her.

Inspirerende er det også å holde kurs. I helgen er jeg hos Follo quiltelag og holder kurs i kutt og sy. Spennende å se hva de inspireres til i løpet av lørdag og søndag.

 

5 kommentarer:

  1. Koselig å se deg her igjen :-) Nei, man kan ikke sette livet på vent, men man kan ta pauser - og ikke dele alt. Bloggepauser er det nok en del av oss som trenger.
    Gleder meg til å se årets gåte. Ja, jeg regner med å bli med på den i år også :-)
    Kos deg med sømmen og kursene!

    SvarSlett
  2. Hyggelig med en rapport fra deg. Spennende med juleutfordring, men jeg tror jeg på sitte på sidelinjen - siden jeg har min egen lille utfordring å stri med. Men jeg lover å følge med på den. Fint å gå på kurs og få litt påfyll. Kos deg med de siste høstdagene, snart er vinteren her så det er godt å finne frem støvler, lue og skjerf.

    SvarSlett
  3. söker julmysteriet 2013 men hittar det inte

    SvarSlett
  4. Var finns julmysteriet 2103?

    SvarSlett
  5. Vakkert bilde med det ene bladet, Merete:-) Så hyggelig for deg og din mamma med en quiltetur, mye inspirasjon, skjønner jeg. Lykke til med jule- utfordringen du lager; håper jeg får den til :))

    SvarSlett