4. desember 2013

julegåten 2013 :: del 3

Her kommer siste del til julegåten for denne gang.
Her må du rette opp en feilsøm som ble gjort tidligere i gåten, – det blir nå gjort rett igjen under 15.
Beklager det der, men det er heldigvis en veldig kort søm å få rett igjen.

11a.

- Finn fram 8 stk kvadrater 4 1/2” x 4 1/2” i bakgrunnstoff og 8 stk merket 2a.
- Sy 1 stk 2a til et kvadrat som vist på bildet.
- Nå du er ferdig, skal du ha 8 stk.
- Merk de 11a.

11a

11b.

- Bruk 4 stk fra 11a.
- Sy de to og to sammen som vist på bildet.

11b

11c.

- Finn fram 4 stk merket 4d og 4 stk merket 2a.
- Sy de sammen som vist på bildet.
- Nå du er ferdig, skal du ha 2 stk av hver.

11c-1
11c-2

11d.

- Bruk 4 stk fra 11a og 4 stk fra 11c.
- Sy de sammen som vist på bildet.
- Nå du er ferdig, skal du ha 2 stk av hver.
- Merk de 4 som 11d.

11d

11d-2

12.

- Bruk 2 stk fra 11b og 2 stk fra 11d.
- Sy de sammen som vist på bildet.
- Nå du er ferdig, skal du ha 2 stk av hver.
- Merk de 2 som 12.

12-1 12-2

12-bilde

13.

- Bruk 2 stk fra 11d og 2 stk fra  10b.
- Sy de sammen som vist på bildet.
- Nå du er ferdig, skal du ha 2 stk av hver.
- Merk de 2 som 13.

13-tegn 13

14.

- Bruk 2 stk fra 10c og 4 stk fra 3a.
- Sy de sammen som vist på bildet.
- Nå du er ferdig, skal du ha 2 stk av hver.
- Merk de 2 som 14.

1414-bilde

15.
- Bruk 2 stk fra 3b.
Du skal sy de sammen, mer her kommer årets bekjennelse: Jeg har ikke tolket rettelsene i notatene mine fra prøvesyingen riktig.
Så dessverre, her må du sprette av det ene kvadrate og sy det sammen slik at du for 15 får en tilsvarende blokk/del som på bildet.

15

- Sprett av kvadratet helt til venstre.
- Snu det riktig vei og sy de to bitene sammen igjen
- Sy så de to delene sammen som vist på bildet.
- Merk den 15.

15-bilde

16.

- Nå skal du sy sammen 12, 13, 14 og 15 til en løper:
- Start med 14, så 12, deretter 13 og 15 er i midten, 13, 12 og avslutt med 14 i enden.

16 

Her er løperen som mamma sydde.

16-bilde

17.

- Legg lappetoppen oppå vatt og bakstykke.
- Nål fast og quilt slik du vil.
- Sy på lukkekanten og merk quilten med ditt navn + årstall.

ekstra:
Hvis du syns løperen er litt lang, så kan du ta bort de to hele kvadratene i blokk 12 på hver side.

17

Hvis du syns løperen er litt smal, kan du sy på en smal ramme på 1/2” (kuttemål 1”) og en ramme på 2” (kuttemål 2 1/2”) før du quilter og syr på lukkekant.
Anita prøvesydde gåtemønsteret og valgte ekstra rammer.

16.bilde-2

Til dere som har vært med å leke igjennom gåtesømmen for i år: Takk!
Det har vært artig å følge dere her, på QS og på FB.

6 kommentarer:

  1. Så fin den ble! Denne skal jeg sy, så snart armene/skuldrene mine er mer samarbeidsvillige enn de er nå ;-) Kanskje det ikke blir før over jul, men...denne VIL jeg sy, selv om det ikke akkurat blir GÅTE når jeg kan sy igjen.
    Tusen takk for enda en gåte - og et fint mønster! God jul! :-)

    SvarSlett
  2. Tusen takk for nok ei julegåte.
    Jeg har kost meg med disse i mange år.
    I år trøbla jeg litt med kronbladene. Jeg elsker "crazy-quilt", men oppfatta ikke at dette var det. Fotografiet så så presist ut.
    Gleder meg til å fullføre dette til kvelden. Igjen tusen takk og fortsatt god adventstid.

    SvarSlett
  3. Takk, 'Merete , du er kjempe flink! Har måttet utsette sytingen til senere. Men stoffene er skåret, så snart er jeg også igang. Flott løper av både moren din og deg; ha en koselig førjulstid begge to :))

    SvarSlett
  4. Tusen takk, Merete. Den ble veldig fin og det var artig å sy den.

    SvarSlett
  5. Tack för en trevlig julegåta.
    En gåta som var svår att gissa svaret innan den blev sydd. En riktigt fin löpare med blommor.
    Ha en trevlig adventstid och så småningom en Riktigt God Jul!

    SvarSlett
  6. Takk for en morsom sygåte! Jeg er så fornøyd med resultatet, synes løperen ble så fin med de fire blomstene spredd litt "tilfeldig" utover!
    Kos deg med morsomme ting fram mot jul og nyttår!

    SvarSlett