20. november 2014

julegåten :: 2014-2 :: x-mas mystery

Her fortsetter julegåtesømmen, - de grønne blokkene fra i går kan du bare la ligge til del 3 kommer.

5. Ta fram de røde-ceriserosa-orange kvadratene på 2” (16stk).
Sy de sammen til 4 stk firerblokker med 4 ulike stoffer i hver blokk.

x-mas mystery 2014

6a. Ta fram 12 stk 3” røde-ceriserosa-orange kvadrater.
Legg 2 kvadrater i ulikt stoff rette mot rette mot hverandre.

6b. Merk opp og sy på hver side av diagonalen.
Kutt på diagonalen. Stryk kvadratet åpent.
Du har nå 12 stk kvadrater. Det er ikke viktig for videre søm at du kutter kvadratene til et nøyaktig mål, men pass på at de er vinkelrett, 90 gr., i hjørnene.

x-mas mystery 2014

7. Nå skal du sy kvadratene fra nr. 6 sammen til 3 firerblokker:
Legg opp alle 3 blokkene før du syr kvadratene sammen slik at du ser at ingen like stoffer kommer mot hverandre.
Det samme gjelder her: Du trenger ikke kutte kvadratet til etter et nøyaktig mål.

x-mas mystery 2014

8. Finn fram de turkise remsene.
Sy 2 stk remsesett med 3 remser i hvert.

x-mas mystery 2014

Sånn, da var vi i mål med del 2.
Nå er det bare å vente på del 3 og avsløringen av årets julegåtesøm.

Har du lyst til å se hva andre gjorde for del 1, så kan du jo besøke disse:
* Kerstins Syhörna
* Gudruns Syfröjd

5 kommentarer:

  1. Hej igen!
    Nu är del 2 klar för min del och det är så trevligt att sy.Väntar med spänning på fortsättning.
    Trevlig fredag!
    Gudrun

    SvarSlett
  2. Jeg har kommet i gang litt seint. Men nå er jeg ferdig med første del og skal prøve å få tatt den neste i kveld. Er jo litt moro å være ajour. Dette er noe jeg ser fram til hvert år. Tusen takk Merete.

    SvarSlett
  3. Jeg har kutta stoffa, de ligger på bloggen min nå, men får dessverre ikke sydd i følge tidsskjemaet. Symaskinen har ferie, er på servis! Skal ikke se på løsningen, men følge trinn for trinn fram mot AHA, er det slik det blir.....

    SvarSlett
  4. Hejsan, nu är jag också igång med sömnaden. Har bloggat om den och ser nu fram emot morgondagen och fortsatt sömnad :)
    Tack för trevlig sömnad och ha en trevlig helg.

    SvarSlett
  5. Ferdig med del to, og det er bilder på bloggen min.
    Gleder meg til neste og siste del!
    Skal på Quilt Expo i morgen, så det blir ingen søm før kveld - eller søndag. Så nå kan jeg gå videre med opprinnelig prosjekt: vesker :-)

    SvarSlett