21. november 2014

julegåten :: 2014-3 :: x-mas mystery

Her fortsetter julegåtesømmen, - nå er det å finne fram de grønne blokkene fra del 1 samt de røde-rosa-orange blokkene og de turkise remsesettene fra del 2.
Her er into-delen med stoffvalg og kuttemål

9. Ta fram de 2 turkise remsesettene.
Sy de sammen til et sett med 6 remser.
Renkutt på lengden, - remsesettet skal ferdig kuttet være 11” langt.

x-mas mystery quilt 2014x-mas mystery quilt 2014

10. Ta fram de grønne firerblokkene (15 stk totalt).
Sy sammen 3 og 3 blokker i 2 ulike sett:
Legg opp blokkene som vist.
Sy 3 stk av sett 1, og sy 2 stk av sett 2.

x-mas mystery quilt 2014

11. Sy settene med de grønne kvadratene sammen i denne rekkefølgen:
Start med 1 øverst, så sett 2, deretter sett 1 i midten, så sett 2 og avslutt med sett 1 nederst.

x-mas mystery quilt 2014x-mas mystery quilt 2014

12. Ta fram det turkise remsesettet igjen og sy det på øverst, mot sett 1.

x-mas mystery quilt 2014

13. Ta fram de 4 røde-rosa-orange firerblokkene fra nr. 5.
Finn en sirkelmal du kan tegne rundt og som passer oppå blokkene.
Tegn rundt og klipp ut.

14. Gjør det samme med de røde-rosa-orange blokkene med trekanter.
Her vil du trenge en litt større sirkelmal.

Mine målte 3” og 3 ¾” i diameter inkludert sømmingsmonn.

x-mas mystery quilt 2014x-mas mystery quilt 2014

15. Plasser sirklene slik du passer med utgangspunkt i der de turkise remsene og de grønne kvadratene møtes.
Sjekk om du liker størrelsen eller om du vil klippe de litt mindre.

x-mas mystery quilt 2014

16. Brett og sy ned sømningsmonnet med tråkletråd og tråklesting mot vrangen på hver sirkel.
Jeg liker å bruke knappenåler når jeg syns det gjør arbeidet mitt lettere (og her har jeg muligens brukt litt flere enn absolutt nødvendig). Jeg fylte sirklene med en bit vatt fra restelageret.

x-mas mystery quilt 2014

17. Her kommer det punktet der du har flere valgmuligheter og du gjør som det passer deg:
* Sy fast sirkelen med usynlige applikasjonsting (needle-turn), sy de fast med maskin, sy de fast med brodergarn og litt grove sting, eller sy de først fast samtidig som du quilter dukene.
* Du kan også velge å klippe vekk sømningsmonnet og applikere dem på med knappehullsting eller frihånds-søm.

Her er noen forslag til å sy de fast, - brodergarn med grove tråklesting i kontrastfarge, eller en blomst i frihåndsquilting.

x-mas mystery quilt 2014

18. Quilt duken ferdig og sy på lukkekanten.

Jeg quiltet duken først uten sirklene og applikerte de på tilslutt med frihåndsquilting på maskinen.

x-mas mystery quilt 2014 x-mas mystery quilt 2014

Slik ble min i år (uten lukkekant).

x-mas mystery quilt 2014

Mamma valgte litt andre farger, og hun kuttet ikke vekk mye på sirklene. Sirkelen er fylt med litt ekstra vatt. Sømmingsmonnet er brettet inn og sirkelen er applikert på med skjulte sting.

Hun har montert opphengskanal øverst, for hun vil heller ha det som oppheng enn duk i år.

x-mas mystery quilt 2014

Dette var årets julegåte.
Takk for samsyingen til dere som har tatt dere tid til å sy litt på den før løsningen kom, og på forhånd takk til dere som har gitt signaler på at dere vil kose dere med gåtesøm så snart dere får tid.

Her er litt fra de som kutter og syr:
* Gudveig H.N. :: del 1 - del 2
*Anne Marlens ::  intro - del 1+2
* Grete : Lappe-Grete :: intro
* Garnhekta :: intro + del 1
* Gudrun : Syfröyd :: del 1 + del 2
* Kerstin :: intro + del 1 + del 2

9 kommentarer:

  1. Fantastiskt fin och så mycket art quilt.

    SvarSlett
  2. Begge dere ble flotte! Gleder meg til å få min ferdig også :-)
    Tusen takk for artig julegåte i år også :-)

    SvarSlett
  3. Tusen takk for gåte-moroa for denne gang, Merete! Tror kanskje det blir et lite veggteppe av det, her hos meg. Artig å se din mors variant også :-)

    SvarSlett
  4. Tack snälla för ett trevligt mönster. Så kul att följa din gåta. Första gången för mig, men inte den sista. :)
    Nu skall jag Blogga om hur min blev.
    Än en gång Tack.
    Kram Kerstin

    SvarSlett
  5. Vilken överraskning att se min mystery nu när bara kantremsan saknas och jag är mycket nöjd med vad jag ser och glad att jag nappade på din uppmaning att sy.
    Louise D

    SvarSlett
  6. Stort TACK för att du bjöd på denna trevliga julgåta och att jag kunde ta ut svängarna.-))
    Hälsningar Gudrun

    SvarSlett
  7. Nu så är min lösning på gåtan också klar. Tack för en trevlig tradition och en skön helgs sömnad. Min lösning ligger på min blogg :)
    Ha det gott och på återseende.
    Hälsningar från Anne-Marlen

    SvarSlett
  8. Yes! Eg fekk sy gåta, om enn litt på sidelinja.... Søndag vart brukt til dette. Eg er enno ikkje heilt i mål, men det kjem etter kvart. Mi løysing er å finne på bloggen min.... Takk for inspirasjon og syglede, Merete!!

    SvarSlett
  9. Takk for et symysterium også i år. Veldig morsomt. Jeg har quilta løperen, men er ikke helt i mål med de blå ennå.

    SvarSlett