22. april 2008

mer fotografering :: more photography

Jeg tenker mye på fotografering. Foto som dokumentasjon av hverdagen. Foto som del av videreformindling (her: som oftest blogg). Foto som  vakre bilder.

destination osl :: 365-25.02 :: stedet er osl books :: 365-30 :: bøker sewing :: 365sp-30 :: sitter og syr spc : may #4 : street life :: gateliv

Nå har det vært en periode der jeg ikke har tatt så mange bilder (begynner å ta seg opp nå!) og der jeg ikke har fulgt opp prosjektet med å legge ut daglige småglimt. Det gjør meg litt trist, jeg vil ikke ha det sånn!

Det er akkurat som en sender ut de rette signalene: I de siste har det kommet mangt et godt forslag min vei.

Digital Photography School har et innlegg med  Neil Creek om hvorfor en bør være med på utfordringer som blir gitt på nettet.  
Jeg har sjøl opplevd at det å delta, gå ut og fotografere med en oppgave i hodet, og så komme tilbake og studere hvordan andre har løst oppgaven, har gitt meg manger erfaringer, både fototeknisk, idemessig, og også i redigeringsprogrammet. 
Å få et spark bak, eller en fengende oppgave, kan være akkurat det som skal til. Det kan handle om noe så enkelt som å se på (om-) verden med nytt fokus, - å få øye på motivet.
Jeg nevner i fleng: SPC, project365, 365 days, TisdagsTema, crafting 365, Photo Friday, Thursdays Challenge.

spc : may #3 : street life :: gateliv

Helt ærlig, og det er ikke vanskelig å innrømme, men foto er for meg en stor del av blogginga. Jeg liker at det er tekst og bilder i blogginnlegg. Litt lett blanding, kanskje.

Siden det er mye hjemmefotografering av småsaker og sånt, så rettes fokus mot forbedringer der. I dag snublet jeg over denne på photojojo, - hvordan  ta bedre bilder for å "selge" seg sjøl/ sine ting. Ikke nødvendigvis for bare de som skal bevege seg ut i salgsboden. Er mat din greie, så finnes tipsene her. Ellers er det jo bare å lese og sanke tips: bedre bilder.
Og bare for å nevne det til slutt: Der finnes også en mengde "grønne" tips som gjør godt for moder Jord.

Nå trenger jeg bare at noen finner opp "automatredigering og opplasting av bilder når en er kommet helt i bakleksa" til meg, for ellers så ser jeg for meg et stort lerret å bleke.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar