29. juni 2008

jentekjoler :: #1 :: girl's dresses

Invitasjonen kom i går. Bryllupet er i oktober.
Småjentene skal få være brudepiker og jeg får sy kjolene!
Prøvesøm + 'bursdag i juni = sommerkjole som test.
Rosa sommerkjole.

fabric and ribbons for the pink dresses? :: stoff og bånd for rosa kjoler

Sommerkjoler i rosa er ikke bare "rosa", - her er den sterke, viltre og den sukkertøy-søte.
Mønsteret er valgt: burda 9648.
Uten tyll og krimskrams (og hatt og bolero) er kjolen av det mer "retro", - 50-60 tallet?

the pattern for the pink dress :: burda-mønsteret til den rosa kjolen pink fabrick for the girl's dress :: rosa stoff til rosa pikekjole

Første kjole ble klar til 'bursdagen i går. Modell og størrelse ble godkjent av 'bursdagsbarnet bruden samt falt i smak hos mor.
En sommerkjole til, - litt mindre sukkertøy og i en mindre størrelse ligger klippet og klar for søm. 
Så plukkes stoff til burdepikekjoler oktoberdagen.
"Stoff og Stil" har salg, og butikken er i Drammen. Marita, neste uke?

Juli byr på mye søm!
knapp-juli

There will be more sewing in July, - a positive thought.
I'm sewing girl's dresses, both for the summer (in pink) and for the wedding (not mine!) in October.
A candy-pink or a baby pink choice of fabric? And style?
The pattern is burda 9648.
A "retro" style maybe, from the 50-60ties?
The first one got approved by the birthday girl bride and the mother yesterday.
On to the next, - another fabric and a smaller size.
Marita, see you at the fabric store?

9 kommentarer:

  1. Anonym9:33 a.m.

    Å slike prosjekter er da verdens koseligste. Super lekre mønstre og like nydelige stoffer/bånd.Dette gleder jeg meg til å se ferdig, for vi får vel se resultatet etterhvert..Ha en deilig søndag.

    SvarSlett
  2. Fint mønster. Blir to søte smådamer som kan svinge på seg i sommersola nå.

    SvarSlett
  3. Heisann,søster'n.jeg fulgte linken til Burdas sider i dag....mye fint:-) Men jeg ble litt fanget i nettet og har sittet nesten hele dagen på PC'n og surfet på perlesider! Og ute skinner sola! Ja, ja....Og du,skal du på stoff og stil sier du...? Klem, klem

    SvarSlett
  4. Så søtt! Blir nok kjempesøte kjoler.

    SvarSlett
  5. Skal bli skjønne rosa kjoler det..

    SvarSlett
  6. hmm la da inn kommentar i dag.... Vel! Jeg er på jobb neste uke også så bare send melding i forkant av at du kommer til SS.
    Sommerkjolene blir supersøte i 'joooosa' - Heldige prinsesser du!

    SvarSlett
  7. Bestemor syr hvert sting med kjærlighet! Ikke sant ;-)

    SvarSlett
  8. Heia
    Det blir noen søte kjoler :)

    Tok deg på ordet - og lager noen bilder fra min kvardagsglede - ligger på bloggen min
    Håper det kommer meir etterkvart
    For det er mye å glede seg over
    Smil fra monika

    SvarSlett
  9. Tusen takk for hyggelige kommentarer til kjolene! Venter fortsatt på bilder av den lille damen i stasen, - kanskje jeg får dem i dag? "Familiefotografen" har hatt mye annen redigeringvirksomhet...

    Monika, - hyggelige hverdagsgleder! Fin du er med!

    Marita, - tror det er en glipp i det nye kommentarsystemt, for
    Kari, - jeg ser at jeg ikke har fått med meg din komentar. Joda, det ligger både bestemor- tanker (og bekymringer) i slike prosjekter :-)

    Wenche & Gudveig, Syersken og Elisabeth Augusta - rosa er liksom ikke "min" farge, men så er det jommen hyggelig å sitte der og sy "vakre" og søte saker i rosa :-) Skal si kjolen fikk svingt seg i sommersola, - fotografen slet med å finne et "rolig" bilder blandt sine 150...

    Beate, - perler? Fant du noe spennende???

    SvarSlett