12. mars 2009

biltanker :: car on my mind

Her om dagen fortalte bilen min meg at den nok var litt syk og at den helst ville på bilsykehuset så fort som mulig. Stakkars bilen, har ikke mamma gitt deg nok bilvitaminer og puss og stell i det siste?

bilen :: januar i fjor

Jeg ser på meg selv som en av dem som ikke “trenger” bil. Gåturen til post og bank og matbutikk og litt til, tar kanskje litt over 20 minutter. Vi har sykler både gutten og jeg, og med buss-stoppen rett utenfor døra, er det “kort” vei til sentrum med gode tog- og buss-forbindelser ut i verden.

Men når man har bil, så legger man opp livet sitt deretter, ikke sant? Handleturen i matbutikken blir redusert til en eller to ganger i uken sånn at en kan ta storinnkjøp. Gutten får skyss, – ja, andre også. Planer kan bråendres uten å tenke på om de passer med busstider og togtider. Jeg slipper å reise en time før hjemmefra for å rekke møter i byen som krever bussbytter. Skal vi noen steder kan vi pakke med hva vi vil. Bilen er stor. Nå må vi bære, være sterke og ha hender nok.

Jeg myste på guttens sykkel. Vi har ikke satt vinterdekk på den. Kanskje vi bør gjøre det på min? Og lete fram sykkelveske + hjelm igjen?

Mannen på verkstedet skisserte noen “småsaker” og en “stor” sak som bilen kanskje lider av. Hyggelig at “doktor bilgod” har tid i dag.

Jeg blåser støv ut av lommeboka og myser stygt på sist kontoutskrift.

My car needs to go to the car-hospital, badly, and I hvae to blow the dust out of my wallet.

I guess, even we do live close to the busstop and the store, the post office, bank and pharmacy, I got used to have a car and made plans without thinking about how much time I had to plan into my strips out and away from home now.

We do have bikes. Might have to look into winter tiers for them.

2 kommentarer:

  1. Anonym7:29 p.m.

    Rart det der med bil. Jeg har levd mesteparten av livet uten, men jammen får man fort vaner når kjøretøyet først er anskaffet. Livet går i roligere tempo uten. Litt godt noen ganger og veldig upraktisk andre ganger. Men sånn er det vel med det meste.

    Håper bildoktoren er snill med både bilen og kontoen. :o)

    SvarSlett
  2. Hei Merete.
    For det förste vil jeg bare si at jeg innom det nå for jeg har et spörsmål. Tror jeg har spurt deg om det för, men du har kanskje ikke sett det.
    Og för jeg stiller spörsmålet mitt vil jeg også si at jeg ofte er innom bloggen din. Du bidrar med både flotte tips/råd, innlegg som gir ettertanke og som nå med bilen, hverdagsproblemer som dukker opp hos oss alle.
    Men det jeg gjerne skulle hatt svar på er hvilket program du bruker for å lage dine fortreffelige quiltemönster. Jeg har forsökt meg på flere demoversjoner men ingen har gitt meg det jeg önsker forelöpig.
    Dersom du föler for å dele med deg setter jeg umåtelig stor pris på dette.
    Mange hilsner Lille Rosin

    SvarSlett