14. november 2010

julegåten :: 2010 :: x-mas mystery

Hos Quilt Design.no er julegåten lagt ut som pdf-fil.
The X-mas Mystery can you find in English as pdf-files at Quilt Design.no.

Årets julegåte er i tre deler og vil bli lagt ut fredag, lørdag og søndag neste helg (19.-21.11).

I dag får du intro'n sånn at du kan kutte ferdig en del og sette av ca. 1/2 t med sying på fredag og lørdag. På søndag kan jeg ikke love deg at det bare vil ta en 1/2t, for det kommer jo helt ann på hvordan du vil montere gåten i år.

365 :: 08.01 :: leftovers :: rester

Årets gåte er basert på 3 blokker som kan monteres til puter (mitt valg).

Du kan, om du vil, montere blokkene som bordskånere, en bordløper, til siden av en veske eller tre, - og sikkert mange flere arbeider.

Du vil trenge et stoff som bakgrunnsstoff, et stoff som ”rosa” og et stoff som ”gyllent”.

Jeg har plukket meg et sort stoff som bakgrunnsstoff, men på illustrasjons-bildene er det et lyst, kanskje beige stoff som bakgrunnsstoff. Mitt ”gyllne” stoff er en blanding av gult og grønt, og det ”rosa” har nok noe orange i seg.

I forkant kan du kutte til remsene i de tre stoffene om du vil.

Lykke til!

Del 1

Kutt 1 stk remse 1 ½” x 14” fra gyllent stoffet.

Kutt 1 stk remse 1 ½”x 14” fra bakgrunnsstoffet.
Kutt 1 stk remse 1 ½” x 12” fra bakgrunnsstoffet.

Kutt 2 stk remse 1 ½” x 12” fra rosa stoff.
Kutt 1 stk remse 1 ½” x 18” fra rosa stoff.

Del 2

Kutt 1 stk remse 1 ½” x 17” fra rosa stoff.

Kutt 2 stk remse på 1 ½”x 18” fra gyllent stoff.
Kutt 1 stk remse på 1 ½”x 21” fra gyllent stoff.

Kutt 1 stk remse 4 ½” x 17” fra bakgrunnsstoffet.
Kutt 1 stk remse 2 ½” x 18” fra bakgrunnsstoffet.
Kutt 1 stk remse på 4 ½” x 21” fra bakgrunnsstoffet.

Del 3

Kutt 3 stk 1 ½” x 8 ½” fra gyllent stoff.

Kutt 3 stk 1 ½” x 2 ½” fra en bakgrunnsstoffet.

Montering til putetrekk:

(Tipset her er å vente med å kutte dette til du er klar med blokkene, for da kan du ombestemme deg og sy en løper eller 3 bordskånere i stedet for puter.)

3 blokker fra julegåten.

6 stk remser 4 ½” x 11” i bakgrunnsstoffet.

6 stk remser 4 ½” x 19” i bakgrunnsstoffet.

3 stk vatt + quiltebakstykker 20” x 20”.

Enkel lukkekant: 3 stk 1 ¾” x 85”

Bakside på 3 puter: 6 stk 15” x 20” i bakgrunnsstoffet (eller annet stoff)

Putestørrelsen er ca. 45 cm x 45 cm.

365 :: 14.01 :: over :: sluttfasen

I morgen skal jeg vise dere stoffene jeg kutter, og da kan jeg legge ut en linkemann sånn at de som har lyst til å være med, kan legge seg selv inn der.
Høres det greit ut?

* gåtesøm :: stoffer : fabric :: x-mas mystery
* gåtesøm :: #1 :: x-mas mystery
* gåtesøm :: #2 :: x-mas mystery
* gåtesøm :: #3 :: x-mas mystery
* gåtesøm :: puter : pillows :: x-mas mystery

8 kommentarer:

  1. Kære Merete, Hvor herligt! Så begynder julen :-) Glæder mig til at se, hvad du har fundet på i år!
    Mange hilsner, Tine

    SvarSlett
  2. Jeg har ikke bestemt meg for om jeg skal sy julegåten, har andre syprosjekter for tiden som må bli ferdig snart. Uansett, lykke til med julegåte 2010. Følge med på den skal jeg.

    SvarSlett
  3. å kor vi gleder oss
    ;)

    SvarSlett
  4. litt engsteleg for det rosa!

    SvarSlett
  5. Hmm dette må jeg vurdere. Har ikke sydd på et halvt år jeg nå men kanskje en tjueminuttersseanse lar seg gjøre?

    SvarSlett
  6. Er ikke flink til å henge med på slike mysterier, men det høres spennende ut, så vi får se. Skal i hvert fall følge med.

    SvarSlett
  7. Anonym2:11 p.m.

    Hei.Lykke til med gåta.Skal bli kjekt å se ferdig.Ønsker deg en riktig fin uke videre.Klem fra Bodil.

    SvarSlett
  8. Ja, dette vurderer jeg sterkt! Til tross for at andre ting burde ha fått første pri.

    SvarSlett