2. desember 2010

bilder {2} pictures

shadows :: skygger

A camera is a save button for the mind's eye.
                         ~ Roger Kingston

I forgårs gikk jeg en tur i solskinnet og jaktet på skygger. De lange skyggene i ettermiddagssola. Fra tidligere fotovandringer hadde jeg i hodet mitt et huskebilde med lang skygge bortetter veien. Kanskje jeg hadde husket skyggen uten bildebevistet, men jeg vet av erfaring at minnen kommer tydligere tilbake når jeg har festet dem til den digitale filmen.

december :: #2 :: desember

{ fotograf steve coleman }

Er vi ikke heldige som lever i denne datatekniske tiden? Nå som vi kan ta nesten så mange bilder vi vil, øve oss og bli bedre på vinkler, lukketider og blenderåpninger? og skape litt fred i verden samtidig?

#2 :: bilder :: pictures

Vi kan også øve oss på å forbedre bildene, eller gjøre dem mer spennende. Det er gode gratis fotoprogrammer der ute i nettverden, og det er også prøvetider på kjøpeversjoner. Et tips kan jo være å laste ned en prøvetidsversjon og leke med førjulsbildene, – for da vet du om du virkelig vil ha programmet på ønskelista når julekvelden nærmer seg.

Jeg disponerer to,- paint shop pro iX og photoshop elements, og er fornøyde med begge to. Kanskje mest med den første, for det er den jeg lærte meg å bruke skikkelig og det er litt “masete” å sette seg inn i nye menyer og redigeringsløsninger. Men det kommer seg om en øver litt daglig jevnlig.

Kim Klassen har et fint “kurs” med veiledninger for Photoshop Elements (hobbysnekkerversjonen til Photoshop’en), – 5 days of recipes.

Beklager at den er på engelsk som så mange andre jeg kommer borti. 
Har du gode norske fotoblogger eller veiledninger du virkelig lærer fra?

{ isroser på stuevinduet :: gyldne krystaller i desemberdagene }

ice on my window :: isroser i vinduskarmen

* dagens musikk :: “here and now” - jeff kashiwa/ peace of mind

Fortell meg hva den digitale bildeverden har gjort for din måte å samle bildeminner på. Og har du lure måter å arkivere dem på slik at du finner tilbake til dem?
En konvolutt med adventsaken herfra går til en som legger igjen en kommentar eller blogglink i dag også. Gøy, ikke sant?

* gårsdagens konvolutt-trekning :: quiltefia

Linkmannen setter jeg inn her også for den som har lyst til å bruke den.

3 kommentarer:

  1. Den digitale fotoverdenen er flott, og jeg har endelig fått opp øynene for hvor morsomt det er å ta bilder. Bare å knipse i vei så mye en vil, kjempemorsomt og lærerikt.
    Skal ta en titt på fotoprogrammene du la ut. Jeg er altfor sløv med redigering, men jula er vel en fin tid for å titte nærmere på det.

    SvarSlett
  2. Hmm, jeg ror kanskje jeg må lære meg litt mer om å "edite" bildene mine. Men ikke for mye, jeg liker at det ser ekte ut ;)

    SvarSlett
  3. Så fine bilder Merete :) Er SÅ enig i de to sitatene du deler med oss i dag :) Og jeg er såklart med i dag også :)

    SvarSlett