2. desember 2010

stoffbiter :: fabric scraps

Hvorfor ikke dele litt fra lageret, tenkte jeg. Og så ble en passelig mengde stoffbiter i fine (jule-) farger kuttet klare og pakket avgårde med postmannen.

fabric :: stoffer

Vel er det travelt disse førjulstidene, men litt sygleder skal man da også ha?

Jeg kan ikke helt ta æren for hva det kan bli til slutt, men sånn fra i dag av kan jeg bistå med tips til å få sydd noe ferdig om du ikke tror at du gidder får tid til å sy noe mer nå i adventstia.

Dette er første sømmen:

Bruk kutt & sy-teknikken og kutt gjennom alle fire stoffene i bunken.
Kutt 4 remser, hver remse ca. 1 ¼” bred.
Sy sammen remsene, en farge i hver blokk.
Blokken måler ferdig sydd ca. 3,5” x 5”.

1

Nå kan du enten legge blokkene på vent til en annen dag, eller du kan sy noe mer med en gang.

Et tips er å kutte blokkene til 3,5” x 3,5” kvadrater og sy de sammen til et større kvadrat på ca. 6,5” x 6,5”.

2

Et annet tips er å snu blokkene 45 gr og kutte de en gang til i 4 remser på 1 ¼”.
Stokk om remsene og sy blokkdelene sammen.
Renkutt blokken til ca. 3,5” x 3,5”.

Hva kan dette bli da, mon tro?
* timotei har en serie sytips med små og litt større sysaker
* cinderberrystitches har en grei “håndveske” med glidelås

3

Disse blokkene kan du jo for eksempel sy til glassbrikker til jul.
Blokkene trenger nok en ramme for å bli store nok, – sånn ca. 4,5” kvadrater før du vrengsyr dem med vatten inni.
Dette er de jeg sydde i fjor.

red coasters :: glassbrikker # 2 red coasters :: glassbrikker # 3

Jeg har selvfølgelig en konvolutt med stoffbiter i og som jeg kan sende ut i verden. Fortell meg om du liker kutt & sy teknikker og hvorfor/ hvorfor ikke?

5 kommentarer:

  1. Ja, jeg liker iallefall kutt og syteknikker. Jeg antar at det er fordi jeg føler at jeg da står friere til å blande farger, og få et uttrykk som ikke ser så stramt ut. Hmm...tror jeg må tenke videre på spørsmålet ditt. Det er av og til greit å "tenke høyt". (men det gjør jeg ikke her)

    SvarSlett
  2. Det enkle er ofte det fineste! Derfor liker jeg så godt denne teknikken!

    SvarSlett
  3. Eg liker dette for det gjer meg friare når eg syr. Det er så kjekt å sjå korleis det blir når det er ferdig. La det vekse fram undervegs. Det gjeld i grunnen å ikkje planlegge for mykje for eg gjer som regel endringar undervegs.....;o)

    SvarSlett
  4. Tusen takk for koselig meil. Svar kommer. Det ville nok være i overkant mye skryt om jeg skulle si hva jeg foretrekker. Mine syprestasjoner har foreløpig begrenset seg til drømming om alt det fine seg skal sy, pluss noe innkjøp.

    Hilsen Fama

    SvarSlett
  5. Å ja, en sånn fin glassbrikke har jeg... :D
    Og jeg har en super kalender som jeg bruker om igjen nå i år :D

    SvarSlett