1. desember 2010

desember :: #1 :: december

Jeg liker de hjemmelagde kalenderen.

#1 :: trekk :: draw/ draft

Først var det hjemmegjort som et bilde på veggen med påsydde ringer. Mors filtnissekalender fra barneårene var selvsagt inspirasjon. Så ble det mer snorer, eller kleshengre, og til slutt hjemmeklistret til den/ de som virkelig setter pris på slikt mens andre får nummererte sjokolader og flax-kalendre.

Min egen kalender er disse bloggpostene fram mot jul. Både mine egne og andre som vil samle positive minner. Når jeg blar tilbake og ser på fjorårets desember og året før der, så husker jeg med glede hva som skjedde i de førjulsdagene. La gå at jeg kanskje har “feiket” det innimellom. Kanskje ikke akkurat den dagen fortonet seg så gyllenrød i lupelyset?

december :: #1 :: desember

Erfaring har vist meg at om jeg fokusere på det mest positive og velger å framheve dem som minnen jeg skal ta med meg videre, ja, da består ikke livet av så mange blå dager som en kan tro. En dose realisme, en dose fornuft iblandet en passelig posjon lyst til å gå på samlejakt, er min oppskrift.

Over tid kan jeg se ulikhetene på postkortene, – ungen vokser jo og omgivelser endre. Julepyntet fra et år til et annet er ikke den samme. Har det dukket opp nye saker i heimen eller en sak ble gjort for første gang, og allermest, – hva slags tanker hadde jeg om det?

{ rim på låsen i utgangsdøra :: en kald første desember }

this moment :: 1.12 :: i dag var det rim på låsen i utgangsdøra og 14 grader minus

Bilder og tekst er mitt virkemiddel.  Papirbilder, plastlommer, klipp og lim daglig i hele desember er ikke min greie. Jeg velger meg bloggen for der gjør jeg mitt best.

Jeg gleder meg til å kikke innom flere av dere og ser fram til en god førjulstid med lavt stressnivå og ro i sjela.

* dagens musikk :: "positive thinking" - acoustic alchemy/ postive thinking

merry x-mas :: god jul, - øvelse på papir for å få inn flyten til maskinsømmen

Om det er noen som i tillegg kommenterer her i dag og som kanskje forteller om de har en adventskalender og hvorfor/ hvorfor ikke,  så har jeg tenkt å trekke en liten overraskelse blandt svarene og få den avgårde med posten.

5 kommentarer:

  1. Jeg har ikke kalender, hverken i rl eller på bloggen, men ungene har... Jeg tenker hvert år at i år, så skal jeg få også, ikke nødvendigvis noe som er kjøpt, men kanskje en blanding av litt kjøpt, gode ord, og kanskje en liten aktivitet kun for mor. Det hadde vært herlig! Så får mitt juleønske bli at dette blir en realitet til neste år.
    Å tenke eller være positiv gjør helt klart hverdagen lettere, men det handler vel også å gjøre ting som man trives med. Trives man ikke, er det ikke så lett å være positiv...
    Ha en flott førjuls tid, du også !

    Klem Hege

    SvarSlett
  2. Jeg har laget julekallendere i 15-20 år til mine tantebarn (har ikke egne barn)og dette har jeg storkost meg med hvert år. Har samlet og tenkt ut gaver hele året. Jeg tror muligens jeg har hatt aller mest glede av dette. Det har blitt min viktigste juleforberedelse. Og jeg tror motagerne også har satt pris på dette, for selv om flere nå er studenter vil de fortsatt ha kalender.

    SvarSlett
  3. Jeg er gjerne med på ordleken, se min blogg http://bjobrablogg.blogspot.com/
    Jeg har ikke adventskalender, og det er nok fordi jeg ikke er så veldig "kosete". Føler at vi ofte "overdriver".

    SvarSlett
  4. Da er endelig desember her :) Herlig!
    Sant det at jo mer positivt du ser på livet, jo mindre dårlige dager forekommer. Ha et positivt sinn og du glemmer nesten det kjipe som skjer :)

    Jeg har blogget om å ha adventskalender, tell det som med i trekninga?

    SvarSlett
  5. Da slenger jeg meg med på bloggkalenderen og satser på å stå løpet ut - så får vi se hvordan det går.

    SvarSlett