1. mai 2008

sy smart :: sew smart

Rikke Mørk har skrevet Lappeteknikk - spreske og frodige mønstre.
Den må ha vært populær, for førstetrykken var i 1989, andretrykken i 1992, og 3.utgaven kom i 2000.
Jeg snublet over den på en Danmarkstur sånn rundt 1990, angret på at det ikke ble kjøp, og åpnet lommeboka sporenstreks da jeg så den hos bokhandleren her til lands noe etter.
I dag ser det ut for at det er auksjoner og antikvariater som har den.

På dansk har boka fått navnet snedige symaskineteknikker og det stemmer også med innholdet. Her er både stormønstrede stoffer brukt på en frodig måte, og syteknikkene er virkelig smarte: mange gode hurtigsømsteknikker for remser, smale og brede, og trekant-teknikker.
Nå har jo de stormønstrete stoffene kommet inn i motebildet/ interiørbildet igjen, - det gamle blir som nytt, intet er nytt under solen og så videre og så videre.
Damen har også en flott måte å tegne på, enkle skisser, og før pc-ens tid, ja, da var det slik jeg begynte å tegne egne blokkmønsterskisser på tegneblokka mi.
Det var smart gåtesøm som minnet meg på at jeg fortsatt har mye insprasjon å hente fra denne boka og den supre dama.

Anbefales sterkt!

sunday-1.nov-old

Jeg fant dette og dette med litt av innsiden, hos kludemutter, - et nydelig eplekjekt lappeverk, basert på bokas ideer, og i flotte stoffer av i dag.

This book from Rikke Mørk, is a great source for inspiration when it comes to speedy patchwork and using big scale fabric in a quilt. First time in print 1989, now mostly available through Internet auctions.
I found a few photos of a quilt made from the book today, this and also this photo with some of the book's drawings.
I like her way of drawing her quilt designs, - all made before the computergraphics software we can use today.
The technics are great, - it was the part three fast that made me remember that I had this book and should take a look at it again, maybe?

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar