27. august 2008

skolegang & kaffe :: to school and coffee

Inn i den andre uka med barn i skolen og jobb for de fleste lærere:
Fjorårets jobbrutiner og leksevaner begynner å komme i fokus, men det er ikke så lett, nei.

Hvem kunne forstå (helt av seg selv) at alle lefsete kladdebøker slengt på gulvet i gange i slutten av mai var de "viktigste" av alt og "ikke rør" i ryddestunder?
I disse rydde-kastetider så vil en jo tro at gullskatter er verdt en hylleplass inne over skrivebordet?
Eller er det sånn at eget rom ei må "besmittes" av skolens lekser?
Skoleransler ligger jo slengt i gang og stue, og mesteparten av lekser skal gjøres på spisebordet midt under kveldens nyheter og fotballkamper (og av med tv'n).

Jeg skal ikke sukke for høyt da vi er "heldigere" enn mange og har både voksne hjemme nær skoledagens slutt. Leksemengden er "moderert" i vanskelighetsgrad for noen så mor/ far kan følge "litt" med enda.

Nå er det bare å håpe på at Starbucks tilbud til lærere får alle til å starte mandager med et smil og gå løs på ny uke med god tro.
(Kan jeg passere som "pensjonert lærer" med min førskolelærer-bakgrunn?)
Engelskleksa blir kanskje greiere for oss foreldre når vi kan slå opp på hjelpemidler i grammatikk?
Jeg bør få gullstjerne som fant en ny form for "regelbok", syns du ikke?

ps. Anne fikk meg til å se hjerter i gårsdagens kaffesøl, - takk, det hjalp på hinke-huøret!

spt mai uke/ week 3 - presentasjon #2

dagens inspirasjon :: todays inspiration
* en vanlig tirsdag (9'na)
* papirsøppel og daglig kast (kari) 
* starbucks setter pris på lærerne (ingunn :: tanketråder)
* english grammar 101:  all you need to know (daily writing tips)

7 kommentarer:

  1. Ang. uhellet nedenfor: tutekopp er den forebyggende løsningen, ja!

    SvarSlett
  2. Ikke bare er det et hjerte i kaffesølen, men hele flekken ser ut som konturene til Hello Kitty :-)
    Takk for kommentar i bloggen min, jeg synes også jeg fortjener noe selv nå.. :-D

    SvarSlett
  3. Jeg vet om noen som ville syntes det hadde vært topp med en Starbucks i nærheten, ja.

    SvarSlett
  4. Anonym6:58 p.m.

    Herlig å lese det du har skrevet om skolegang/bøker.
    Takk for kommentaren i bloggen - det varmer.

    SvarSlett
  5. Heisann!

    Det ligg ein liten ting til deg i bloggen min. ;)

    SvarSlett
  6. Anonym3:12 p.m.

    Starbucks er etterlengtet her på berget - de har GOD kaffe :-)
    Ha ei flott helg.

    SvarSlett
  7. TAKK for den English grammar-linken, nerden i meg slør krøll på seg av lykke. Alt dette har jeg lest for mange år siden, men det er jo kos å repetere (jada, vet jeg er syk).

    God helg med kaffe og det hele.

    SvarSlett