21. september 2008

søte juletid :: happy holiday season

x-mas card :: julekort 2007
Litt gal, sier du?
Jeg kan være enig. Men jeg hater stress før jul. Alt det som gjør at jeg mister oversikten og får "mark i magen" av.
Sånn som gaver. Hva trengs av mat? Og disse evindelige koselige julekort-tradisjonene.

Før ramlet jeg helt ut og ville allerhelts avlyse hele jula.
Men så snublet jeg over Christmas Countdown og fikk daglige motivasjonsmailer i seks uker før jul. Mange tankevekkere der. Og ferdigtrykte lister. Jeg som elsker lister! Julepermen ble god å ha.
Ja, egentlig var alt ferdig før amerikanernes storhøytid sist i november, men det gjorde at hele desember var "fri" og julas adventstid foregikk i ro og mak som aldri før.

Hipp hurra, sier jeg.
Neste år var jeg på FlyLady og fikk med meg begge systemene, og igjen kom desember med rolig førjulstid. Tenk at jeg kunne sende julekort andre uka i desember. Og at julegaver var klare og pakket inn uka før julaften.

Ganske deilig.

Nå er det startet opp igjen med grundigere husplaner. Faktisk litt seint ute. Men på hobbyboden startes det opp nå, og nedtellinga til jul hos FlyLady og Organized Christmas kommer om ikke så lenge.

Vil du se fram til en mer gjennomtenkt og behagelig førjulstid?
Bli med da vel!

* hobbyboden & juleforumet [åpent nå]
* christmas countdown [6 uker :: weeks + slutter :: ending november]
* holiday grand plan & houswork holiday plan 
                                                 [aug/ sept + slutter :: ending des.]
* juleforberedelse :: flylady :: christmas planner [start november]

advent's calendar : #2 :adventskalender

A little crazy, you say?
I will agree. But I hate the stress before Christmas. Things that makes me lose track and makes my stomach ace.
Like gifts. What do we need of food? And the Christmas card tradition.
Earlier I gave up and if I could, I would with great satisfaction canceled the entire Christmas season.

But then I stumbled over Christmas Countdown (then with mail via yahoo group lists) and received daily motivation mailer daily all six weeks before the Holiday season. Many a thought to ponder over. And already-made lists to print out. I love lists! The Christmas Organizer was great to put together.
Well, all of it was really finished before Thanksgiving in November, but that gave me all of December "free" and we had never had such a quiet and well-enjoyed advent's season as that before.
Happy dance, I say.

Next year, I was on the FlyLady program and followed both systems, and again came December as quiet as ever. Imagine that, - I could send Christmas cards the second week of December. And the presents were all ready and wrapped the last week before Christmas.
Nice.

Now it can start again with deep-cleaning houseplans. Actually we are a little late if we're not following the daily routines of FlyLady.
But the Christmas countdown and FlyLady's Holiday plan will start soon.
Do you want to look forward to a more thoughtful and pleasant Holiday preparation?
Join us as well!
{links above}

7 kommentarer:

  1. Genialt, hater også stresset i julen, men elsker julen, skal søren meg kikke mere på dette..

    Skikkelig lur du..

    Ønsker deg en herlig førjulssøndag.

    SvarSlett
  2. God jul til deg og! Jeg har ikke tenkt julegaver gjennom året i år og kjenner at det ikke er helt godt. Ikke få panikk! Ikke få panikk!

    SvarSlett
  3. I never much cared for Christmas when I was teaching - by the time we had 'done' Christmas at school I'd had enough, and there was never enough time to get everything done. We frequently sent Christmas cards out after Christmas! Las year I retired though, and Christmas was a breeze, everything ready in plenty of time.

    SvarSlett
  4. Hei!
    Er på blogghopping og hoppet innom denne. Du har en aldeles utmerket blogg :) hurra!

    SvarSlett
  5. Eg likar bloggen din! Herlig:) Og så vart eg litt inspirert til å sjekke dei juleplanleggingslinkane dine. No skal du sjå det vert orden i sysakene:)

    SvarSlett
  6. Du er absolutt i riktig rute ;-)

    Da jeg jobbet på Handlaga (den lokale Panduro), var vi midt i julestria omtrent nå.

    SvarSlett
  7. Å nei, der kom julestresset sigende ;-)

    Jeg er nok der du var før, hvor jeg har mest lyst til å avlyse hele greia og stresset overgår all gleden.

    Kanskje i år blir året hvor den trenden snur? :-)

    SvarSlett