19. oktober 2008

google reader vs. bloglines

Selvom jeg liker å surfe fra blog til blog, så må jeg si at blogsurfing først ble “seriør” da en venn viste meg bloglines. Slutt på jakt etter nye oppdateringer i favorittblogger.
Dog jeg “kranglet” med oppdateringene, – de fungerte ikke bestandig som forventet.
Så kom blogger med “tvungen” innlogging som skulle fungere i samsvar med gmail, – og flere tilbud fulgte i kjølevannet av det.

Når byttet jeg til google reader? Jeg “gruer” for nye ting, – trengte jeg dette? Men overtalt ble jeg, for et år siden, tror jeg, - og jeg har ikke sett meg tilbake.

I dag fikk jeg nyss om at bloglines krangler. Basert på at jeg opplevde samme “kranglinga”, tar jeg her fram mine favoritter ved google reader:

  • samme innlogging for blogger, gmail og google reader (+ mer)
  • eneklt å overføre gamle bloggfavoritter fra bloglines til google reader
  • kan hente opp leste (haket av) innnlegg selvom de er “slettet” i lesevinduet
  • kan stjernemerke saker som er verdt å spare på
  • kan dele favorittinnlegg med venner (kontakter)
  • enkelt å legge til nye blogger og sortere i mapper

* judy :: bloglines vs google reader
* michael arrington :: destruction of bloglines
* pleasure & pain :: bloglines beta og google (grundig gjennomgang)
* bibliosk8 :: rss reader: google reader vs bloglines

I’ve use google reader and never missed my bloglines since  the day I imported all my “old” favorites to the reader.
Now it looks like all the frustration over bloglines’ updating problems  is not going to get any better.

7 kommentarer:

  1. Og der hadde jeg klikket på dine linker og funnet info om hvordan flytte til Google Reader. Så lest, så gjort.
    Takk!

    Takk også for invitasjonen til å vise føtter, jeg klarer dessverre ikke følge opp sånne ting for tiden.
    Blir bare flekkvis blogging og blogglesing.

    SvarSlett
  2. så bra at googles linkene var til nytte, - og skulle du få tatt et bilde av føttene, så vet du hvor du kan vise det (ekstra) fram!

    SvarSlett
  3. Anonym9:34 a.m.

    Jeg har vurdert å bytte til google reader. Ikke for at jeg er SÅ misfornøyd med bloglines.... kanskje jeg kunne teste, ha en begge en stund for å sammenligne? Jeg ser noen har blogoppdateringsvindu i sidepaneler i bloggene sine. Vet du hvordan/hva det er?

    SvarSlett
  4. Denne kommentaren har blitt fjernet av forfatteren.

    SvarSlett
  5. Denne kommentaren har blitt fjernet av forfatteren.

    SvarSlett
  6. marita, - jeg måtte sjekke litt mer: så at jeg viste til noe annet.
    Den lille finessen til blogger heter "innmatingsfil" når man vil legge til et element i sidemenyen.
    Wordpress har noen lignende plug-ins.
    Jeg vet ikke om det går ann å importere blogg-oppdateringer til andre blogtyper.

    SvarSlett
  7. Sånn, nå har jeg byttet! Det var opptil flere blogger som ikke funket i bloglines (min, blant annet). Takk for tipset!

    SvarSlett