9. desember 2008

musikk :: ipod :: music {16}

Forrige tirsdag var jeg så heldig at jeg fikk en (enorm) juleplate i elisabeth-kalenderen. Tror dere ikke det vil passe med en del linker til gratis nedlastbar musikk til iPod og mp3 spillere?
Jeg er jo på jakt på musikk da iPod shuffle er det jeg har, men noen av dere kan sikkert dra nytte av video-tilbudene også?

Først kun musikk, den mp3-vennlige, ikke iTunes-nødvendig, men fullt kompatibelt:

Bruker du last.fm, så er det mye gratismusikk du kan laste ned der, – du kan lete på din favorittartist, en sjanger, type. For å si det som det er, så roter jeg fortsatt mye rundt, men blir bare mer og mer fornøyd over at jeg fikk hjelp til å finne denne radio-“stasjonen”.
Supernøtt, Ingunn, Elisabeth: – noen favoritter dere vil anbefale nå før jul?

* the free design :. close your mouth (it’s christmas)

Jeg fant også denne musikkbloggen via Ingunns tanketråder : Obscure sound – indie music blog. Den tar for seg musikk av i dag. Her har jeg funnet mye for meg, – både av det som var før, og det som kommer nå om dagene. MP3-sporene sperres etter en viss nedlasting, så gamle spor kan være borte nå, men de nyere er selvsagt der!

* future couds and radar :: feet on grass

iTunes:

Jeg likte veldig godt å få vite at iTunes også har gratis nedlastinger, og lurte jo litt på hvorfor jeg ikke hadde fått med meg det før?

Ruta finner du sånn midt på, ganske lagt ned, på den amerikanske butikksiden til iTunes. Der har du svaret: den amerikanske siden. For når jeg logger meg på for å få lastet ned et spor, så må du ikke tro at jeg får, nei! Jeg er norskregistrert (pga. betalinga) og da er ikke dette noe for meg, skjønner du.

Nå kan det jo hende at akkurat du vet hvordan man skal omgå slikt et problem (tips meg!)? Da har jeg noen tips til deg:

Musikken i ruta endrer seg, så en må følge med. Heldigvis finnes det bloggere der ute som tar seg bryet med å oppdatere oss som ikke følger med til alle døgnets tider.

Free itunes downloads snuser opp hva som kommer av gratis musikk og annet på iTunes.
Den småmysete teksten nederst sier at vanligvis er slike gratistilbud bare fritt nedlastbart i en uke. Så nå vet du det, – følg med og kjapp deg!
Kanskje lurt å abbonere på feed-en?

Denne bloggen, Get free itunes store downloads, gir deg også hva som legges ut av gratis på mer enn bare den amerikanske siden. Bra hvis også det som skjer utenfor det amerikanske området interesserer deg.
Men det norske glimrer (i disse juletider) med sitt fravær.

Sånn er det å leve i et utkants-land.

Abour music on and from the net, – where to look for it and listen to it.

And iTunes, – as they do not allow us Norwegians to download their weekly free music tracks?

2 kommentarer:

  1. Interessant!
    Jeg prøvde å laste ned noe gratis fra iTunes, men fikk ikke lov. Fikk beskjed om å "Change store" og gjorde det, men den husket at jeg var norsk likevel. Frekt.

    SvarSlett
  2. Jepp, - superfrekt! iPoden min er jo orginal og dyr og alle greier, så jeg burte få samme servicen i "butikken" til iTunes, syns jeg!

    SvarSlett