2. desember 2009

bilder {23} pictures

Bare en lite oppklaring, – disse “ordene” for desember er mine, en ny måte for meg å blogge litt konstruktivt på.
Juleblogging er ment å være hyggelig, intet press eller mas eller ta masser av den tiden du ikke har. En god måte å samle førjulsminner og også å holde litt liv i blogger i en ellers travel førjulstid.
Så for de som ikke har hatt julenedtellingsbogg før: Blogg det du vil, (nesten) hver dag, fra din førjulstid!

#2 :: bilder :: pictures

I den spede bloggerbegynnelse var det få bilder å se, – og så het det journal eller “diary” fordi det var liksom bare å fylle dagboksidene, men på nett.

På flickr er jeg “old school”, – de som var med i den spede begynnelse, og før yahoo! tok over hele kostebinderiet. Tekst og bilder betydde mye for meg, tydeligvis. Og dengang hadde jo ikke blogger-serveren plass til bildene, så da var det å bruke andre alternativer og kombinere som best.
I dag er jo “alt så meget bedre”. Uante muligheter byr seg.
Kan man være tilhenger av en blogg bare fordi man blir så betatt, får ro i sjelen, når man ser på de nye bildene som legges ut? Jeg er overbevist om det.

“Et bilde forteller mer enn tusen ord” hørte jeg høyt et par ganger i sommer. De har så rett. Vi blogger bare bilder også nå, og dropper teksten helt. Det er opp til blogg-leseren å tolke bildet, tolke budskapet, stemningen.
Spennende.
#2 :: bilder :: pictures

Jeg tor jeg kan være glad for at mine unger lar vær å offentliggjøre (for mange) bilder av sin mor. Mine unger er garantert glad for at det dukker opp få bilder av dem.

Søster kom hjem med en bunke “gamle” papirbilder. Der var det mange minner.
Kan du forestille deg at dette kjedelige bildet her av mor og to barn forteller masse om en sommertur til Kristiansand dyrepark: fint vær, lykkelige unger med stjerner i øynene omtrent hele tiden, liten og falleferdig campinghytte som var akkurat nok i tre netter og en engangsgrill som slukna før kotelettene var grillet ? Ikke jeg heller. Men det gjør det.

summer :: sommer

Teite eller fine bilder, – alle har en misjon og jeg er utrolig glad for at det finnes slike enkle måter å dokumentere minner på i dag. Den digitale verden er fin sånn.

Nå som året er inni sin siste måned, skal jeg benytte anledningen til å takke + tipse om de personer som tar seg tid til å dra i gang foto-utfordringer til inspirasjon og gleder. Pådyttere er supre!

* petunia :: fotosafari  &  abc-rundene
* monica (m.fl.) :: mandagstema
* 7 days på flickr :: en uke x 4 i året
* tisdagstema (mandagstemaets mor)
* 365 days :: et selvportrett hver dag
* project 365 :: et bilde hver dag

For de som har lyst til å følge desemberblogger'ne og sjekke dagens bloggerier,
tror jeg det beste er å vandre nedover blogglista i desember-innlegget.
(Jeg dropper mr. linkey, for det er mer jobb for oss alle)
Jeg har lagt inn linkene slik at de åpner på desember-arkivet sine sider.
Hvis du ikke står der allerede, så gi meg et hint, – kommentarer er jo alltid hyggelig.

4 kommentarer:

  1. Anonym5:49 p.m.

    Hei der og takk for kommentarer hos meg.. har dessverre litt for få timer i døgnet til alt jeg ønsker å gjøre.. bl. a kommentere på bloggene..

    ville bare innom å ønske fortsatt god førjulstid:)

    vi blogges..

    SvarSlett
  2. Nytt innlegg klart hos meg!!!

    Du finner det her

    SvarSlett
  3. Jeg hadde nok misforstått med tanke på ordene, ja, takk for at du kom innom for å oppklare dette for meg. Uansett; jeg synes denne utfordringen er veldig koselig å være sammen om å telle ned til jul på denne måten :)

    At et bilde kan fortelle mer enn tusen ord mener jeg også er helt rett, og gamle bilder fremkaller en hel rekke minner er veldig spennende! Det er sjeldent jeg sletter bilder, selv om jeg ikke printer ut alle jeg tar (det hadde blitt temmelig mange!) tar jeg alltid vare på dem på en cd.
    Ha en fin kveld :)

    SvarSlett
  4. Sånn! Nå er dagens gjøremål ferdig og jeg har noen minutter på meg til å besøke et par blogger før leggetid. Jeg var bare kjapt innom her tidligere i dag for å si at jeg var oppdatert i dag også.
    Det var snilt av deg å nevne bloggen min som pådriver!!! Du kan jo føre opp deg selv også på den listen. Koselig og beundringsverdig at noen tar seg tid til å huse alle oss nå i julestrien. Jeg kan ikke love innlegg hver dag, men man kan jo forsøke.
    Ha en fin kveld!!!

    SvarSlett