21. november 2010

gåtesøm :: #3 :: x-mas mystery

Hos Quilt Design.no er julegåten lagt ut som pdf-fil.
The X-mas Mystery can you find in English as pdf-files at Quilt Design.no

Siste delen. I hvert fall siste blokkdel og sammensyingen av blokkene.
For at dette innlegget ikke skal bli så kjempelangt (og kjedelig for den som ikke syr puter som meg i år), lager jeg et eget blogginnlegg med hvordan blokken/e kan monteres til pute/r.

Blokk D

Bruk 3 stk 1 ½” x 8 ½” i gyllent stoff.
Bruk 3 stk 1 ½” x 2 ½” i en bakgrunnsstoffet.

Sy den lange gyllende biten til biten i bakgrunnsstoff som vist.

x-mas mystery :: gåtesøm 3-1

Sy så du har 3 stk av blokk D.
Legg tilside blokk D.

 

Sammensying av blokkene

Sy sammen blokk A og blokk B.

x-mas mystery :: gåtesøm 3-2

Det er her trikset med å få sømmene til å "låse" seg kommer til nytte. Underveis i gåtesømmen presset jeg lett alle sømmer fra den lyse bakgrunne og mot de stoffen med farge på. Når jeg skulle sy sammen blokk A og B, måtte jeg legge sømmen på del B mot det lyse og bruke knappenåler for å "låse" møtepunktet enda litt bedre.

x-mas mystery :: gåtesøm 3-3 x-mas mystery :: gåtesøm 3-4

x-mas mystery :: gåtesøm 3-5 x-mas mystery :: gåtesøm 3-6

Ble det ikke bra, da?
Noen ganger er det greit å ha et par triks på lur.

Sy sammen blokk C til blokk A+B.

x-mas mystery :: gåtesøm 3-7

Sy til slutt sammen blokk D til høyre av blokk B+C.
Bruk sammen trikset for å "låse" sømmen her også.

Når du er ferdig, skal du ha 3 like blokker på 10 ½” x 10 ½”.

x-mas mystery :: gåtesøm 3-8x-mas mystery :: gåtesøm 3-9 

Putetrekk

Her sydde jeg brede remser til hver side og oppe og nede, maskinquiltet, la på baksiden og sydde på en lukkekant.
Remsene var 4 ½” brede.

Dette tror jeg skal bli en julegave. Jeg kan nesten se for meg sofaen den skal få plass i (om mottakeren liker gaven, selvsagt).

x-mas mystery :: gåtesøm 3-12

Varisjon som løper

Mor (som prøvesydde gåtemønsteret sammen med Sigrun og Elisabeth Augusta,) monterte det første resultatet som en løper.

Mor valgte å sy blokkene sammen uten noe mellomverk, og rammeverket er kuttet 2" bredt. Kan dere se at hun brukte to ganske like turkise stoffer i bakgrunnen?

tablerunner :: duk #1

tablerunner :: duk #2

Fra litt ekstra rester sydde hun en liten brikke (eller liten pute), og her er ramme-remsene kuttet 2" brede også.

tablerunner :: duk #3

Hva tror du at du kommer til å montere blokkene som?
Jeg er spent på hva Gudveig, Lalia, Sølvi, ulla og Solveig får til.
Her er linkemannen for de som syr på tredje del.

2 kommentarer:

  1. Eg hadde alt frå starten bestemt å sy puter, men eg ser no at mønsteret kan bli ein kjempestilig løpar. Store sjansar for at eg lagar ein løpar seinare. I alle fall, takk for taket. Dette var like kjekt som det brukar å vere.

    SvarSlett
  2. Thank you for this fun! No matter how I tried to arrange my three first blocks I could not see how they really ended up. Now I have not yet decided between a table runner and three separate table toppers. Or maybe a shopping bag?

    SvarSlett