24. juni 2008

positiv + en utfordring :: positiv + a challenge

Mannehobbyboden spurte hvor ofte vi blogger.

Jeg blogger når jeg har lyst, - og det har blitt bedre i år enn i fjor vår.
Ved nyttår lovet jeg meg selv at jeg skulle blogge oftere.
Ganske enklet fordi jeg ikke blogger når jeg er "trist", men å være "trist" er en runddans, - en glemmer å fokusere på livets lyse øyeblikk og godet, og "tristheten" kan bli enda større.

Takknemlighet hindres ganske enkelt av to ting: glemsomhet og det å ikke tenke etter.
Lag en form for påminnelse som hjelper deg å huske på å være takknemlig. Det kan være en gul klistrelapp, en gjenstand hjemme hos deg eller en person som dulter deg i siden nå og da. ~ psyBlog

En tur nedover linklista mi, og jeg ser at de bloggene jeg "samler" på, er slike som tar de positive brillene på når de dokumenterer livets skeive gang.
De skriver for seg selv, men tar tak i livet slik at mitt liv blir rikere også.
Dog hadde ingen eller få lest deres blog, så er jeg sikker på at "minne" - bloggen gir dem gleder når de blar bakover i tid.
Gjør de ikke?

Om du ikke skriver for deg selv, først og fremst, så bør du kanskje finne et annet medium. ~ positive blogger

Petunia og sommeren, - i fjor savnet damen sine venner i bloggerverden. Det ble så stilt!
Jeg savner også mine venner der ute.
Ferietid og utetid og familietid krever sitt.
Tiden ved datamaskinen blir forsvinnende liten (for noen av oss).

til minne om en vellykket strandtur

Har du kameraet med deg? Et lapp å skrive på?
Her kommer en positiv utfordring til deg for juli:

Et bilde hver dag, en tanke, en opplevelse.
Får du til det?
For å gi deg gleder, først og fremst. Minner om livets goder.
Superflott om du blogger daglig nå og da i løpet av juli, men får du det ikke til (vi vet jo hvordan det er med internett på hytta og i båt) så blogg/ legg ut dine gode minner fra sommeren 2008 når du får tid.
Dokumenter minnen for deg selv, og del dem med oss!

Tar du den, kjære du?

En definisjon :: positiv
Består av eller preges av tilstedeværelse eller besittelse av funksjoner eller egenskaper framfor fravær av de samme funksjoner eller egenskaper. ~ positive blogger

På godt norske: fokus settes på de goder man har i stedet for de man savner.

translate :: my blog
traducir :: mi blog

:: take the challenge
Do you have your camera with you? A note to write on? A notebook to write in?
Here's a positive challenge for you for July:

A photo every day, a thought, an experience.
Will you make it?
To make you happy remembering, first and foremost. Memories of good times.
Great if you blog now and then, or daily, during the summermonth of July. We know that it's not that easy for all of us (the 'net and vacation on the road, in the mountains or by the sea can make it difficult).
Blog your memories from the summer of 2008 when you have time.
Document the memories for yourself, and share them with us!

Two big obstacles to being grateful are simply forgetting and failing to be mindful.
So leave a note of some kind reminding you to be grateful. So leave a note of some kind reminding you to be grateful. It could be a post-it, an object in your home or another person to nudge you occasionally. It could be a post-it, an object in your home or another person to nudges you occasionally. ~
psyBlog

10 kommentarer:

  1. Anonym9:45 p.m.

    skal prøve meg på denne utfordringen din, jeg har fått et Nikon d60 i 50 års presang av gubben så det er en utfordring som passer meg nå...Ha en fin sommer hvor du nå en er...klem Ruth@

    SvarSlett
  2. Kjempebra post Merete !

    Jeg napper på utfordringen og jeg har allerede startet, i dag :-)

    SvarSlett
  3. Kjempeflotte tanker. Å være positiv er noe alle bør strebe etter. Jeg tar også utfordringen, men kan ikke love å ha en post hver dag , men tar det når jeg har tid og føler for det.

    SvarSlett
  4. Jeg har for meg selv definert bloggen som et hjørne av livet hvor det som skjer er positivt, blidt, optimistisk, godt og noen ganger kanskje vakkert. Det som er så fint, er at alle dem som velger å legge igjen kommentarer i bloggene rundt omkring, både i min og andres, også er positive. Dermed blir det en positiv "runddans" hvor vi gir positivitet og optimisme til hverandre, både i egen blogg og når vi besøker andres. Det hjelper godt når livet "suger". Det er noe av det jeg setter mest pris på i vår del av bloggverdenen (oss nisjebloggere med sting og masker osv). Jeg syns det er fint at du tok det opp i et eget blogginnlegg :-)

    SvarSlett
  5. Anonym2:24 p.m.

    Dette er en utfordring! - og jeg liker utfordringer!
    Du skriver så godt i dette stykket, ja de andre også, men dette med å være positiv blir aldri gjentatt for ofte. Bloggen din har alltid for meg en ny tanke, overraskelse eller et tips :)

    Ha en fin sommer!

    SvarSlett
  6. Skal prøve å holde blogginga gående gjennom det meste av sommeren. Samle på minner med kameraet og kanskje til og med med blyanten.

    SvarSlett
  7. Så godt det kjentes at vi er flere som ser det positive i blogginga og vil bruke det på flre måter (glede venner i juli og spare på sommerminner :-)
    Ruth, - ta masse bilder! Lek og lær og prøv ut i sommer, - en god til deg også!

    Hanne, - flott at du tok tak med en gang og skrev en inspirende bloggpost med en gang! Må kanskje lese de bøkene, jeg også?
    Du er så positiv, så det blir spennende å følge hva du fokuserer på :-)

    May Britt, - fint om du fokuserer på de tpositive og blogger når du kan! Det ligger mye godt forarbeid i dine bloggposter, vet jeg, så bare det å tenke på en post..., vel, da er du jo i gang med å samle minnene?

    Hilde C, - mye sant! Kanskje vi som vandrer i hobbysnekkerens verden har lettere for å blogge om det som gleder oss, som vi setter pris på? Og jeg tror at det til tider er viktig å vite hva man vil med en blogg, - sånn som du har gjort og som dine innleg bærer så preg av! Jeg gleder meg hver gang jeg ser at du er "ute" med noe nytt :-)

    SvarSlett
  8. Marit, - fint at du liker å komme på "besøk" :-) Har "notert" deg for utfordringa.

    Elisabeth Augusta, - gleder meg til å se "blyantminnene" dine etterhvert! *misunnelig på mobilkameraet ditt!*

    SvarSlett
  9. Joining in with you on this one please Merete... July will be a Good Month !!!

    SvarSlett