27. september 2008

å kjøpe rosa :: to buy pink

Nå som oktober nærmer seg og fokus settes på brystkreft + rosa-sløyfe aksjonene, så popper det opp mange saker i butikkene.
::  kjøp-kjøp-kjøp  ::

Det er gått sport i å merke varer med en rosa sløyfe, og vi handler. Uten å tenke, - det går jo til en god sak!

Ta et skritt tilbake.
Les skikkelig på annonsen, lappen, merkinga: Hva står det egentlig?

I fjor kunne vi få tak i joggedresser på H&M (rosa, grå + sorte) der 25% av salget støttet brystkreftsaken: 200 kr pr del.

En kunstner la ut smykker til 1000 kr, - og der gikk 10% til rosa sløyfe aksjonen.

Hvor mye havner i produsentens lomme og hvor mye går videre til forskning, støtte for rosa sløyfe aksjoner og drift av diverse kreftkontor?

Tenk, les og lær.

En del firmaer har også satt et tak på hvor mye de må tjene først før de begynner å bidra med sin støtte. Så om de ikke får sine tusner og millioner, går det de har fått inn, rett i egen lomme.
Eller de bestemmer seg for en sum (som de vet de får inn garantert + produksjonskonstander) og så går megaoverskuddet til dem selv i stedet. 
Om vi kjøper varen kun for å støtte, selvsagt.

Kanskje det er bedre å donere de 1000 kr smykket kostet direkte til kreftforeningen? Kanskje jeg ikke trenger den joggedressen og kan gi halvparten av 200-lappen som støtte? Det blir jo allikevel mer enn om H&M får bidrag til sin støtte.

Jeg har i hvert fall tenkt å være kritisk før jeg handler rosa i år, - og vurdere som jeg alltid gjør: Trenger jeg virkelig dette her? Og trenger noen andre mine penger mer?

Du kan lese mer her:
* støtte eller ei :: brystkreft-donasjoner via butikk-kjøp (engelsk)
* store inntjeninger på "rosa"-produkter (engelsk)

Now that October is approaching and the focus is put on breast cancer + pink-ribbon actions, many items pop up in the stores.
:: buy-buy-buy ::

It has been a trend to mark items with a pink ribbon sign and we act,  without thinking, and buy those items. It's for a good cause, we think.

Take a step back.
Read the ad, the note properly: What does it really say?

Last year we were able to get jogging suits at H & M (in pink, gray & black) where 25% of the prize supported the breast cancer issue: we had to pay 200 Nkr per item.
An artist made a piece of jewelry to 1000 Nkr each, - and 10% went to the pink ribbon action.

How much goes to the manufacturer's pocket and how much goes on to research, support for the pink ribbon actions and operations of various cancer offices?
Think, read and learn.

A number of firms have also drawn a line: How much do they have to earn before they begin to contribute with their support? So if they do not get their thousands and and millions first, the money we pay, get into their pockets. To support them, their firm.
Or they decide on a total they want to get (a sum they know they will earn easily), mark the item with a pink ribbon and then get mega profits for themselves instead because they earn so much more than what they said they will donate.
If we buy the item thinking we support the cause, of course.

Perhaps it is better to donate the 1000 Nkr the jewelry were, directly to the Cancer Society? Maybe I do not need the jogging suit and can donate half of the 200-Nkr-bill to the cause? It is the still more than what H & M will contribute with their support.

I will be critical before I buy pink this year - and think as I always do before I buy something: Do I really need this? And does someone else need my money more?

12 kommentarer:

  1. Meget tankevekkende!

    SvarSlett
  2. Hmm. Tankevekkende. Hmm. Kanskje jeg ikke trenger de flotte støvlene med rosa sløyfe fra Viking da?

    SvarSlett
  3. Jeg må innrømme at jeg ikke kjøper slike produkt, ei heller støtter tlf. innsamlinger, av grunner som du selv peker på - hvor mye kommer faktisk frem til Saken ??

    Kreftforeningen får en sum direkte fra tid til annen - og noen ønsker donasjoner til Kreftforeningen etter at noen av deres nære og kjære har gått bort - og så syr jeg tepper til teppeaksjonen - der både mine penger og min tid kommer direkte til glede og nytte for noen som trenger det - quilteklemmer - type anonym :-)

    SvarSlett
  4. Hei Merete.
    Jeg lovte å støtte aksjonen din,men får ikke til å betale i bøssa di????
    Kanskje det er en midlertidig feil...
    Klem.
    får prøve igjen senere:)

    SvarSlett
  5. hei dette er en tankevekker, ja, har jeg behov , ser ut som det er nok i kleskapet og smykkeskrinet her hos meg... Men bloggene i oktober skal bli rosa...

    SvarSlett
  6. Du vet jo hvor enig jeg er med deg i dette.
    Har du fått noe svar på hvorfor nettbøssa ikke funker?

    SvarSlett
  7. May Kristin, - ja :-)
    9'na, - nei kanskje ikke ;-) Det som er en god tanke, er ikke alltid så god når det kommer ned til kroner å øre: Om viking krever 500 kr for støvlene og gir 5 kr til kreftforskningen, - vil du da fortsatt ha dem? Om du heller kan kjøpe de sorte med rosa prikker til 300 kr og gi 200 sjøl til kreftforeningen (og egetlig er jo de sorte med rosa prikker fineren, eller)? Det handler om å tenke smart, ikke bli lurt av markedet.
    ps. nå vet jeg ikke hvor mye de støvelen egentlig koster, ikke noen av dem, men jeg har sett de sorte med rosa prikker og ... say no more.
    Lovise, - om du har samme nettbank som meg (dnb-nor) så var jeg i banken da de ganske fortvilet opplevde at det er noe med java-innloggingen dems. Og da får en jo ikke lagt inn med kort på nettbøssa... Nå står det at jeg skal ta kontakt med banken (mandag) og oppgi en kode (BID-4202).
    Det jeg ikke forstår, er hvordan jeg kan bruke nettbank-kort-javascript på andre websider? Så jeg må kanskje sjekke med kreftforeningen da deres nettbøsseside muligens ikke er oppdatert siden i fjor... (se over i leseren: Rosa sløyfe 2007)
    Ruth, - fint med rosa blogg!
    Elisabeth Augusta, - ja :-)

    SvarSlett
  8. Hanne, - ja, en må tenke seg om. Og finne ut hva en sjøl kan gjøre som gavner de som trenger det, mest!
    Jeg syns det er supert det du gjør, og det er til stor inspirasjon for så mange av oss andre quiltere. Har jeg nå forstått rett, - du er medlem av "Anonyme Quilteklemmer"? :-D

    SvarSlett
  9. Lovise/ EA: nå funket nettbank + nettbøssa for meg! Fikset fra bankens side... :-)

    SvarSlett
  10. Av ulike grunner har jeg falt helt ut av rosa-tankegangen i år.
    Jeg har sett at det reklameres for sløyfer med og uten mønster, med og uten "gi så det monner", men det har ikke seget inn at oktober nærmer seg.

    Men kanskje det har ligget og ulmet i bakhodet allikevel. Jeg begynte å sy på et rosa teppe i dag. Fant frem alle de rosa stoffene mine og begynte å sy i vilden sky.

    Flott dame - du, som engasjerer deg!

    SvarSlett
  11. Ja, det kan du gjerne si Merete - jeg er en anonym quilteklemmer - en som liker å gi videre, som i Pay It Forward, uten å nødvendigvis ha navnet mitt på gaven.
    Da tenker jeg at gaven ikke forplikter mottageren heller..... :-)

    Jeg synes jeg får så mye igjen på den måten, og for å si det på godt norsk - what goes around comes around :-)

    SvarSlett
  12. Anonym9:14 p.m.

    Så sant, så sant. Det er mye bedre å gi pengene direkte til aksjonen. Men, så er det gjerne noen som også vil ha et lite minne eller bevis på at de faktisk har støttet, kanskje de syns det er greit da med den joggedrakten eller de støvlene....? Ikke vet jeg.

    SvarSlett