1. november 2008

skriverier i november :: november’s writing

Det er itte så greit for dessa som skriv, ser du, dom lyt reise og reise dom, samle inntrykk, så dom får noe å skrive om.

                                                ~ Alf Prøysen, trost i taklampa, (1950)

Noverbermåned byr på nye travelheter. NaNoWriMo er en 10 år gammel aktivitet. Utfordringen går til skriverspirer til samme tid og med samme mål for skrivingen: Skrive en novelle i løpet av november måned.

Kort fortalt, – skriv litt mer enn 1500 ord om dagen, logg inn antall ord, delta i et fellesskap på nettet, få tips, støtte, råd og veiledning.

Gi en utfordring, opprett et fellesskap, og mirakler vil skje.

Det er faktisk gitt ut en del noveller ut etter en slik kreativ aktiv arbeidsmåned, – noen publiserer bøkene sine sjøl, mens andre blir (kanskje endelig) antatt og får anerkjennelse som forfatter i et større miljø.

Jeg skriver ikke for å bli publisert. Nåja, – jeg sjølpubliserer via bloggingen. Men det er mitt skriveverktøy her og nå. Der jeg er best skrivekreativ. Der jeg har mitt miljø.

Alf Prøysen får satt ord på dette for meg, det med å skrive. Og fotografere.
Jeg liker å se på skrivingen og fotograferingen som en samlebokse med inntrykk. En samleboks fra livets reisevei.

En samleboks jeg liker å åpne og sette ord på papiret, fange tankefuglene i løs flukt så jeg har dem i mitt eie når jeg blar meg bakover i tid. Mitt livs evigvarende novelle, mon tro?

Hvor ble ordene mine av i oktober?  Jeg savner dem. Jeg mister noe av min egen verdifulle eiendom når tankefuglene får fly fritt.
Heldigvis har hjelpeverktøy no:2 vært med meg: Kameraet har dokumentert reisen bedre enn ved tidligere anledninger.

morning pages :. 365sp/ 10 :: morgennotater

November gir deg som skriver, som samler en reiseboks med minner og vil fange tankefulger, flere verktøy:

  • skriv i bloggen din hver dag – NaBloPoMo
  • fotoøyeblikkene – 30 tiny moments
  • samle histoirene – Jessica Spraque
  • desembers minnealbum – Ali Edwards

NaBloPoMo er omtrent som den den ligner på, men oppfordrer oss bloggere til å blogge hver dag i november. Stikkord her er de samme, – sette seg mål, et fellesskap, innspill, råd og veiledning.

Doow :: Sarah spør etter bloggere med kamera som vil henge seg på og blande “30 tiny moments” sammen med bloggingen i november. Fotoutfordringen går på fange et lite øyeblikk av dagen gjennom linsa. Et bilde hver dag ville gi henne skriveverktøyet for å kunne delta i NaBloWriMo.

Jeg har meldt meg til kurset som starter 9. november, – en ukes (?) gratiskurs uten fast oppmøtetid. Samleringer er endelig funnet i lokal scrappebutikk. God pappkartong har jeg, så nå er det bare å kutte til 6x6 inch kvadrater og ta fram hullemaskinen. Klar – ferdig – gå!
Jeg tror jeg får et godt verktøy til samleboksen min.

Scrapper du? Eller samler minner?
Ali Edwards samler sine juleminner, sin desemberhistorie på en fin måte.
En helt personlig samleboks til å ha i hylla og la flere bla i. Og ikke bare for scrapper, nei.

Livsreisen min går mange steder med sytråd og lappestoffer. Jeg liker å bli tatt med til nye “steder”. I fjor annonserte Sew, mama, sew! november som måneden med tid for å lage julegaver. Et skikkelig fint påfunn, – jeg har faktisk blinket meg ut noen som årets julegaver fra mitt verktsted.
Nå kommer årets november med nye innspill. Hurra, hurra!
Kanskje det ikke er bare samleboksen som blir full, men gaveboksen også?

I dag og neste uke skal jeg samle trådene for måneden som har gått. Hanne er alltid så flink til å samle trådene, bokstavlig talt, når måneden er over. Oktober, puppemåneden min med rosa skjær, trenger å samles i egen boks.
Utenpå tror jeg at jeg vil lime en rosa sløyfe i år.
Passer ikke det bra?

365 :: 29.9 - pink ribbon :: rosa sløyfe

ps. nå har jeg skrevet og du lest 634 – 635 – 636 ord iht live writers verktøy.

:: oversatt av google, på engelsk og spansk :: english + espanol

3 kommentarer:

  1. Anonym8:18 a.m.

    Og det har vært så koselig å lese disse ordene dine. Jeg har fulgt tanker og klikket på linker og hatt en fin morgenstund. Gleder meg til å følge tingene i samleboksen din videre, og er glad for at du deler dette med oss. Ønsker det en god og kreativ november.

    SvarSlett
  2. Anonym9:01 a.m.

    Hei!
    Ble så inspirert av det du skriver om å dokumentere hver dag på bloggen, minst ett hverdagsbilde hver eneste dag!
    Skal prøve å slenge meg med på denne, eneste problmete jeg ser er at jeg ikke er så flink til å skrive personlig på bloggen min.

    Tusen takk for kjempeinspirasjon tidlig en lørdagsmorgen! :O)

    Ha en kreativ og finfin dag!
    xoxo

    SvarSlett
  3. Godt å lese, godt å skrive.
    Det er ikke alltid ordene finner de rette nervetrådene fra hjernen og ut i fingrene. Da blir det tanker, til tider tunge tanker.

    Jeg slår et slag for det skrevne ord!

    SvarSlett