4. januar 2010

mandag igjen :: monday again

Når man henger seg på "farsotten" og vil knipse 365 bilder (et bilde hver dag), er det viktig å ha verktøyet innen rekkevidde.

Hos meg ble det en gjennomgang av hva som finnes og når det er mest hensiktsmessig med hva.

new phone :: ny mobil #3

mobilkamera
Mest til bruk når jeg ikke har annet kamera tilgjengelig, - slik som når det blir varmere i været, formene er sprekere, og jeg mangler lommer i treningstøyet (målet er jo å komme opp på joggenivå igjen).

365-5 : att

kompaktkamera
Canon Ixus80 IS ble kjøpt inn i fjor da mitt kjære Ixus nok fikk en smell etter et fall i gulvet, - bildestabilisatoren (den digitale) gjorde rare saker med både fokus og striper og farger. Takk og farvell.
Ixus80 IS er ikke det samme. Her er mye færre innstillinger, - det merker meg mest på innstillinger for innebilder. Der er det få valg.
Gi meg lys!

Det viktigste er dog å kjenne kameraet godt nok til at en blir fornøyd med bildene. Og det blir jeg. I hvert fall når jeg vet at det er mitt valg at jeg bare puttet det lette og enkle kameraet i lomma eller veska når jeg er på vei ut døra. Er nok et bedre allternativ enn mobilkameraet, men jeg vet at jeg legger det igjen hjemme til tider, eller når dette også er for "tungt".

nikon & me

digital speilrefleks
Den store stjernen er selvsagt den digitale speilrefleksen, - Nikon d70. Kvalitenten på bildene blir en helt annen, og spesielt deilig er det når en får tatt i bruk de mange innstillingene og overstyrer de vanskelighetene et mobilkamera og enkelt kompaktkamera ville hatt.
Aberet er at det veier en del mer enn ixusen og i hvert fall mye mer enn mobilen, og da sier det seg sjøl at dette kameraet ikke er et som bare slenger med allhverdens steder (ikke hos meg i hvert fall).

Fotokurset i sommer lært meg mye om bruken av diverse inntillinger. Nå gjenstår øvelse og atter øvelse. Der er prosjekt 365 en skikkelig motivator.

Sist tenker jeg for meg selv at å fotografere handler veldig mye om motivvalg, og da gjør en så godt en kan med det verktøyet en har.

* ali edwards :: list of everyday photos (pdf)

1 kommentar:

  1. Ser vi har makan lommekamera, men du er så mye flittigere til å bruke det! Speilrefleks er jo en drøm, men ennå er jeg ikke god nok på det jeg har. Har brukt masse av tipsene du har i bloggen, og kommer stadig tilbake :o)

    Godt nyttår!

    SvarSlett