7. mars 2010

julevin(d) :: xmas-wind/ wine

Trekanter og vind i seilene, - jeg pusher meg sjøl i kulissene.
Pust-pust.

Her om dagen ble det mer enn nok vind til å blåse meg inn på lagersamlingen til mor og flakke kjapt over stoffhyllen. Tror jeg har sagt før at vi har liksom en stoffsamling lagret på tre steder, - min mor, søster og jeg?

Om jeg ikke hadde formening om hvilke farger og stoffer jeg ønsket meg, så endret det seg fort. De grønne, de røde og de beige hoppet ut av hyllene og ville være med. Disse "countyr"-fargede stoffene som kom med Debbie Mumm og Little Quilts, Country Threads og Thimbleberries, - husker du? Er du så gammel som meg, så har du vel kuttet og sydd fra dem.

I wanted to use fabric from the stash. I didn't want to use very light backgroud as I do inted to use this quilt for a lap quilt. I always dreamed of a quilt for X-mas, and looking at my stash, I started to pick out the green and the reds, - mostly from the selection I've named "country" in my head.

Rustrødt og vinrødt, grangrønt og dyp gressgrønn, og valnøttbrunt i mange beige nyanser ble med meg hjem.

Hjemme så jeg klart hvorfor, - sofaen både i huset og leiligheten er beige-caffelatte-brune. Den ene kanskje mørkere enn den andre, men stoffbakgrunn i valnøtt-beige kunne passe perfekt. Og jeg har alltid ønsket å få samlet meg om et julestemnings-teppe. Et som kan taes fram i midten av november og fortelle at vi nærmes oss julerødt og du grønne glitrende tre goddag.

the first block x2. 
using scraps and what I have challenges me to mix up the fabric a bit more than the sew-along asked for.

Jeg fikk snoket til meg litt mer fornøyd rødt og grønt samt mot orange fra hjemmestudioet mens bakgrunnen ble holdt i den samme beige nyansen.

Blokkene til 1-er'n ble kuttet i huset og sydd hos mor.
Vi så på bitene og flyttet litt rundt på blokkene. Hvem sider at en skal følge oppsett og veiledninger slavisk? Jeg fant også fort ut at siden alt kommer fra lagrede stoffsamlinger, kan det godt hende at det ene stoffet tar slutt og andre må komme inn. Da er det jo greit at allerede med de første er blokkene er reste-scrap-looken der med en gang.

pinwheel 2 :: block #1

"one down, eleven more to go"

Her skal det bli "Å jul med din glede" og varme føtter i sofakroken.

* pinwheel sampler quiltalong :: flickr group

7 kommentarer:

  1. Det ble en kjempefin blokk. Så deilig å ha stoffer på lager som bare kommer til deg! Og til og med flere lagere... Dere er heldige.
    Det skal bli spennende å se flere blokker sammen. Er spent på om det blir urolig og om mønsteret vil synes. Lykke til med "varme føtter"-prosjektet.

    SvarSlett
  2. Kjekt med egne lager en bare kan plukke fra...
    Blir spennende å se hvordan sluttressultatet blir.

    sønndagshilsen
    HegeT

    SvarSlett
  3. Nydelig blokk! - og så heldig du er, som har både mor og søster som syr. Høres så koselig ut!

    SvarSlett
  4. Det blei kjempeflott. Hvor stort skjæremål har du?

    SvarSlett
  5. Så fint det blir! Morsomt å kunne bli med på flere "runder" med farger, ikke sant??
    Jeg likte godt ditt valg av mønster. Blir spennende å følge, og jeg liker tanken på å ta frem et november-og-juleteppe!
    Ha fine sydager!

    SvarSlett
  6. Hei Merete!

    Tusen takk for tips om å få større bilder på bloggen! Utrolig snilt av deg! Det var litt mer komplisert enn jeg trodde,men jeg får det nok til til slutt:-)

    Ha en fortsatt fin dag!
    Klem

    SvarSlett
  7. Stofflageret til mora di du liksom. Tror du har vært her og henta jeg. I hvert fall var det utrolig mange gamle kjenninger å se. Takk for titten

    SvarSlett