5. mars 2010

fredags-fem :: blogger :: friday’s five

Her om dagen la strikke-snuppa igjen en kommentar og spurte:

Heisann! Kan jeg spørre deg hvordan du fikk lagt til det søte lille hjertet bak hver signatur og forran hver ting i listene i sidemenyen? Og også hvordan du fikk til den søte "krussedullen" bak inleggstittelen?

Jeg rotet i minner og gamle blogginnlegg og fant litt av hvert. Fredags-fem tilegner jeg i dag minima-malen (førstevalg hos blogger) og blogger-blog-fiklere.

red winter :: rød vinter
{ noe rødt å sikte seg inn på }

* Hjertet har jeg fiklet fram sjøl i PSP-x og laget til i Picasa (google-bloggers fotoalbum på nett). Det går fint ann å bruke andre gratisprogrammer. Anne :: moseplassen anbefaler photoscape mens jeg sjøl har fiklet på gimp før det ble kjøpeprogram på meg. Sjekk også nettet for gratis-ikoner, – smashmagazine har en lang liste.
Om du ikke vil lage et eget ikon–hjertebilde, så er koden for ♥ -hjertet ♥ og-tegnet (shift+6)  nummer-tegnet (shift+3)  9829 semi-kolon. Veldig greit å bruke uten mye ekstra bilde-styr.

* Hvordan du fikser og redigerer HTML-kodenen for et knapp eller et hjerte eller smågrafiske ikoner, finner du greit hos Blog-U :: Button link. Det er en slik kode jeg har lagt inn i HTML-malen der jeg vil ha småhjertene og signaturen.

* Jeg hadde lagt til signaturen min på selve bloggerkontoen, men oppdaget at om jeg blogget via Live-Writer, ramlet den ut. Etter mye om og men fant jeg ut at jeg kunne legge signaturen fast i HTML-malen.
(Nå ramler den jo ut for de som leser bloggpostene mine via rss-materen, men det får bli et hodebry en annen gang.)

* Hjerten-url-koden satte jeg foran i listemenyene (de som folder seg ut når du klikker på hjerte + tekst). Koden for listemenyen fant jeg hos bloggeruniversity : " exspand/ collapse" - lister i sidemenyen

* "Krusedullen" bak innleggstittelen har jeg også fra Blog-U, – tittel i bloggposten med bilde bak.

Jeg ser at jeg her refererer mye til Annie :: Blog-U. Kanskje det har noe med at kvinner og menn skriver forskjellig, for når jeg har funnet veiledere fra menn, klør jeg meg oftere i hodet enn når de er skrevet av en kvinne?
Kvinner som skriver om bloggfiklerier (for blogspot-blogger) er Melanie :: Blogging Basics 101 (engelsk) og Anne :: Moseplassen (norsk – hurra!).

Og sist: Det meste av det jeg har gjort på bloggen, er dokumentert i bloggfikleriene og/ eller under merkelappen "blogdesign" i toppmenyen.

ps. Ser at det er tid for en ny banner, – hvor ble februar av???

* redigert :: Anne/ Moseplassen tipser om Jorid :: noe på hjertet.

2 kommentarer:

  1. Ein god dag likevel,- fekk Quiltebladet i posten! Tenkte du kunne bringe rosen vidare til dei hine!
    God helg!

    SvarSlett
  2. Takker og neier for at du nevner meg i posten :) Har du forresten sett at man nå kan lage "sider" i blogspot? (nyeste bloggpost hos meg)

    Jeg er enig med deg, jeg synes ofte (men ikke alltid) jeg kan merke om et bloggtips er skrevet av kvinne eller mann. De fra kvinner er ofte hakket mer forståelige ja, de er iallefall oftere mer detaljert forklart.

    Også har jeg lyst til å nevne en annen bloggjente som skriver bloggtips på norsk: http://www.blogger-hjelp.blogspot.com/
    Jeg har ikke selv tatt i bruk noen av disse, men de ser fine og enkle og oversiktlige ut :)

    SvarSlett