22. juli 2010

den lille sorte :: black dress

I mange, mange år har jeg ønsket meg “den lille sorte”, den kjolen som går til “alt” og som bare med “litt” tilbehør kan passe i så vel begravelser som til festlige anledninger.

Den evigaktuelle lille sorte ble lansert av Coco Chanel i 1926 da kjolen prydet forsiden av Vogue. Kjolen fikk tilnavnet «Chanels Ford», som i biltypen «T-Ford», fordi den var enkel og elegant og passet alle kvinner i alle klasser.

Den klassiske lille sorte er knelang, og gjerne i enkel, rett cocktailfasong og er elsket av kvinner over hele verden. Man kan rett og slett ikke gjøre en moteblundert med den lille sorte. Til julefesten er den en enkel og et alltid godt valg, så vel som til nyttårsfesten eller en utekveld på restaurant med venninner.   hennes.no :: 2007

Nå er liksom ikke kroppen min i den fasongen at alle butikker tilbyr noe som passer. Eller som ser pent ut. Det er rart med kropp: Selvom jeg er fornøyd (skulle bare mangle, – det er den eneste jeg har!), så er denne kroppsfasongen i fåtall og ikke noe moteskaperne og designere trakter etter å sy klær til.

black dress :: sort kjole #5

Inntog “Dresses built by Wendy” og første vellykede prøvesøm alá Barcelona-kjole-tunikaen, type “sheat dress”.

For to dager siden, i forkant av en begravelse, lette jeg opp de sorte stoffene fra turen til Stoff og Stil i fjor (da jeg trodde jeg kom til å sy jakke-kjoler i flertall). Sort lin og damasklignende stoff, alle vasket, ble lagt utover bordet og fasongen klippet ut. Litt justeringer på brystlegget og inntegning av to legg i ryggen. Litt videre halsåpning, og alt var vel. En sortstripete herreskjorte fikk bli skråbånd til kantene.

black dress :: sort kjole #3

black dress :: sort kjole #1

"Damasken" fikk plass nederst.

black dress :: sort kjole #2

black dress :: sort kjole #4

Kan hende den ser ut som en "potetsekk" her på hengeren, men den har fasong, og ser ikke ut som noen "sekk" med min kropp inni. Hurra!

Og det er jo det viktigste, ikke sant?

black dress :: sort kjole #8black dress :: sort kjole #7

I dag morgens kom selskapsveska på plass, og jeg var klar for begravelsen.
 black pouch :: sort veske #2

Sluttnotatet er at kjolen alene ser ganske så “kjedelig” ut. Hvor er stæsjet, hvor er bling-bling og farger?

Jo, der ligger hele hemmeligheten, – en rød genser og røde strømper, og vips er det fest. Litt hvitt i stedet, og man er “stivpyntet” eller “formell”. Kom glitter og stas, og det er høytid. Og helt ren, som i dag, med ditto pene sko og tilhørende veske: Klassisk retro (30-40-50 tallet).

Tenk atjeg endelig er litt moteriktig!?

black pouch :: sort veske #3

Garantert en kjole jeg vil bli glad i. Jeg er det faktisk, allerede.
Kanskje jeg ikke trenger flere kjoler?

black pouch :: sort veske #1

Bare tulla! Må jo trå til nå som jeg har funnet et mønster og et design som passer meg!

Har tatt fram den flaskegrønne linen og klappet på den samt bladd i det broderte stoffet jeg vurderte til tunika, så mer nytt blir det garantert. Uka er på hell og andre saker kaller i helgen, og til uka er jeg borte fra symaskina, men bare vent!

insp
* built by wendy : dresses  :: @ ingunn + @ capris.no

10 kommentarer:

  1. Så flott den ser ut! Jeg er sikker på den er perfekt på! Håper jo å se et bilde med deg inni da:-)

    SvarSlett
  2. Så fin kjole! Anvendelig til mange anledninger som du selv sier, og det er så kjekt!

    Blir spennende å se det neste du tryller fram!

    SvarSlett
  3. Veldig, veldig fin, og veldig deg! Så moro at du alt har fått to kjoler ut av bokkjøpet:)

    SvarSlett
  4. adorable!! now let's see YOU in that dress!

    SvarSlett
  5. Såååå fin, Merete - men skulle gjerne sett den på kroppen også. Fine, diskrete detaljar! Veska var jo prikken over i'en. Skjønnar godt at du alt er glad i denne.
    Eg har akkurat skaffa meg ein "lille sorte" sjølv. Hadde gått og sikla på den lenge - men rygga litt av prisen. Den einaste som hang igjen då det blei 50% salg, var i min str. Då SKULLE eg jo ha den, då.

    SvarSlett
  6. Enig med Marianne - skulle sett den på ja. Men tror deg når du sier den er fin, og kjekt å kunen endre tilbehør - hm - kanskje man skulle begynne å sy klær igjen? Men hva gjør jeg med alle lappestoffene da`?

    SvarSlett
  7. Flink jente!

    Jeg har akkurat flyttet alle sysakene mine fra rundt-om-kring til det nye syrommet mitt, og tankene kretset rundt et plagg eller to da jeg fant en glemt skatt i en bedroller.

    Gleder meg til å se bilde av deg med kjole og veske og bittelitt stasj!

    SvarSlett
  8. Denne blei jo kjempefin! Gleder meg til å se den på.

    SvarSlett
  9. Synes denne kjolen din ser supersmart ut, lekkert med den litt brokadeaktiget stoffet på kanten. Lekker veske til også, tøft. Klemz fra Moia

    SvarSlett
  10. Kjempestilig! Fristende å herme, ideen ihverfall!

    SvarSlett