12. desember 2010

noter { 12 } note & notes

Noen dager har man virkelig behov for å få uttrykt det som ligger ens hjerte nærmet. Da er det ikke så dumt å få en hel vegg til sin disposisjon.

notes on the wall :: veggnotater

Gule lapper blir liksom litt knusselige når en egentlig har lyst til å stå øvert på en fjelltopp og skrike det utover.
Adressen er sånn omtrent bak pilestredet, st. olavsgate og oslo turnforening, vegg i vegg med en parkeringsplass, - om noen lurte på det, mener jeg.

# 12 :: notes :: noter

Smånotater er også viktige. Handlelister og huskelister, tanker og meninger, tallkoder og gåteløsninger. Stadig griper jeg etter et stykke papir for å notere et eller annet. I det siste har jeg blitt flinkere til å bruke baksiden av printerark og brukte konvolutter for slike lister og notater som kjapt skal kastes. Butikkhandlelisten trenger jeg vel ikke ta vare på?

Julegavelisten får et litt penere ark, eller ei hel liten skrivebok, bare fordi de notatene har jeg med meg lenge, lenge. Jeg sparer dem i flere år bare fordi jeg vil huske og fordi det står julegaveideer som aldri ble satt ut i livet der og da.

Notater krever godt skriveredskap, og nå skulle dere egentlig få se et flott bilde av et knippe juledekorerte blyanter.

god jul

Men nei.

Det limet jeg fant, funket ikke noe særlig, så etter en uke er fortsatt blyanten litt "limete" når jeg holder i den. Derfor må du heller se for deg hvordan du klipper og limer julepapiret til blyanten, men bruker et annet lim enn meg: Skole/ hobbylimet fra bokhandelen, - et gamle tradisjonsrike selv jeg brukte i barnehagen og på barneskolen.

I stedet noterer jeg litt med symaskina, inspirert av boka til  kajsa wikman :: scandinavian stitches.

jul11-godjul2  merry Xmas :: god jul 

Er det noe man veldig gjerne vil si til seg selv når man våkner opp, kan man jo notere det på soveromsgardinene. Bare fordi det gjør oss godt.

Akkurat som jeg håper at julebloggbanneren i desember sender noen gode juleønsker din vei.

december :: #12 :: desember

* dagens musikk :: wind dancing - jim adkins/ turning point

Fortsatt snakker mor og far om windjammer filmen der s/s christian radich danset over havene. Musikken var også ganske storslagen, og hadde jeg lett etter musikk med tekst i år, så hadde jeg kanskje valgt meg "kari waits for me" med lasse kolstad?
Windjammer ligger ute på youtube fra produsenten.

Hva danser du etter?
Eller hvilket skriveredskap bruker du når du lar den danse over papiret? Noterer du hvor som helst, eller skal det helst være en spesiell blokk og en spesiell notatbok?

Moleskin er nå mine favoritter for langtidsntotater, men jeg godtar andre passelige små bøker av typen "lett å ta med" i veska eller i baklomma.

Innleggene om lys, både tolking i tekst og bilder, gledet meg i går. Vi fokuserer nok mer på lyset og lysbehovet vårt nå i den tiden da vi ikke har så stor tilgang på dagslyset. Lysstreif, himmellys, pyntelys hjemme og ute, arbeidslys, - vi har mange varianger som engasjerer oss. Gnist :: gitte viser til en aksjon som ønsker å spre litt lys i mørketiden, mot jul, bland folk som krabber seg på fote igjen og gjør en innsats. Noen ganger er det godt å dele av godene en har, eller tenke litt med sjelen ved julehøytiden.

* gårsdagens konvolutt :: monika - kvardagsengel

:: flere desemberbloggere

Litt julebesøk i bloggene er enkelt om linksystemet brukes, - hurra!

6 kommentarer:

  1. Når jeg leste dette innlegget ditt, så fikk jeg lyst til å fortelle om "julegaveboka" mi. Den starter med gaver vi fikk til bryllupet for 26 år siden, deretter følger lister med hva jeg gav på venstre siden og hva ungene fikk på høyre siden. Det var viktig for meg å følge med på hva ungene fikk så de kunne forbinde leken/gaven med den som gav. Nå står det ikke noe særlig på høyre siden av boka mi lenger, og på den venstre er det kommet til nye navn, mens andre er borte. Jeg blar litt i denne boka i starten av adventstida for å komme i julemodus mens jeg mimrer litt.
    Så notater er viktige. Og som du sier, noen kan noteres på baksiden av konvolutter, mens andre skal vare lenge.

    SvarSlett
  2. Jeg noterer i word og kjører av og til notatne sammen i samme dokumentet og forskjellige brokker kommer sompuslespill og plutselig blir det for eksempelet blogginnlegg av det... Julegavelister har jeg omhyggelig notert før men nå har jeg blitt litt surrete der, dvs kanskje noen fikk vin i fjor også, men er det så farlig???

    SvarSlett
  3. Herre min, her skulle jeg være litt effektiv men ble værende her så lenge ... jeg har mange tykke bøker fulle med tegninger, notater og skisser, bøkene skal være med stive permer og ulinjerte ark. Uvurdelig som egeninspirasjon dersom man mangler ideer! Ha en fin førjulstid fortsatt!

    SvarSlett
  4. Vanlig kopipapir duger for meg - og en eldgammel kulepenn....
    Samler julegavelistene her også - en stund. Greit å passe på at man ikke gir det samme hvert år :-)

    SvarSlett
  5. Handlelappene noterer jeg på brukte konvolutter. Konvolutter kommer jo ustanselig i posten. Ingen spesiell penn eller blyant. Har en boks på kjøkkenet med penner i. Å notere på gardinen var jo en god idé. Takk for den.

    SvarSlett
  6. Når jeg planlegger en quilt, bruker jeg blokk og blyant. Ofte er det en blokk med ruter. Men så er det denne Ipoden da. For meg er den unik!

    SvarSlett