19. desember 2010

pakkerier { 19 } gifting

I dag tenkte jeg, sånn i god tid før desember kom på kalenderen, at denne dagen burte være siste innpakningsdag. 

Om rett skal være rett, så får vi heller kalle det en utpakningsdag, tror jeg.

gift :: pakker

Først kom det et par koselige pakker i posten som ikke var julegaver, må vite.
Da er det lov å pakke opp, - så av med papiret.

Nydelig rosainspirert stoffpakke fra gudveig, en 5" charms-pakke (happy) fra bjørg, og fra sølvi kom det litt av hvert, men her står teen klar, som dere ser.

Hurra for pakkerier!

#19 :: packing :: pakkerier

Mannen har tatt hånd om støvsuger og diverse som inkluderer opprenskning til jul mens jeg avventet neste utpakking: juletreet.

Juletreet er en kunstig gran fra plantasjen.

Jeg eide en kunstig en før, men det var så kunstig-kunstig at halve kunne vært nok. Tror vi donerte det til sfo da vi pakket det ned for siste gang for (nesten) ti år siden.

Så kom det mange år da barn krevde et levende juletree.
De barna ble større og null intressert i å holde liv i juletreet eller få vekk barnåler ettersom de falt.
Så takk for det, - nytt tiltak.

Dette nye, kjøpt i rasende kresende fart tett oppmed jul for tre år siden, kom i tre deler og med små lys. Når det står der i kroken, trenger det nesten ikke julepynt en gang.

Men så kommer minnene.

angel :: engel

De henger ved, både de kjøpte, de som er fått og de som ungene har laget.

Jeg så på det vakre juletreet og filosoferte litt ved hver enkle lille dekorasjon, - husket jeg historien, mon tro?

apple :: eple

For å være helt ærlig, så var jeg ikke så stemt for juletre i år.
Kanskje jeg er litt overmettet av designerjuletre og interiørbloggbilder der det ene treet er det andre lik, enten det er hjemmesnekret pynt, rødt og hvitt, eller gammelmodig glass og stearinglys? 
Eller kanskje jeg ikke skal si at det er noen spesielle trær, men heller at det kjennes litt uvant å se så mange ferdigpyntede trær når det før var lille julaften treet skulle opp?

Nå er jeg glad for at vi pakket det ut og tok fram dekorasjonene. Selvom det er fem dager til julaften.

december :: #19 :: desember

Pessimist har jeg ikke tenkt å være, så her skal det pakkes inn til uka. Og når jeg har ventet lenge nok ( les: julaften) er jeg helt sikker på at det vil skje mange hyggelige ting også den dagen.

Hurra!

insp
* hilde c :: pakkegave-innpakking (stor ideliste)
* how about orange :: rosett til pakkegaven
* oh my! :: vinflaske-innpakning fra et stoffstykke

Det gleder meg at julekort engasjerer, - for noen lager vi, noen kjøper vi, noen har stor glede av å få. Viktigst av alt er nå, mener jeg, at vi har glede av det. Blir julekort en pliktfylt tradisjon vi gru-gleder oss for, tenker jeg at det så absolutt er greit å ta tak i saken og gjøre noen endringer der.

For å si det sånn, - jeg sender de kort jeg får til og til de jeg har lyst til. Noen ganger blir det mer mot nyåret, men fra den dagen jeg bestemte meg for at julekort var en tradisjon som gav meg noe, da sluttet det å være en plikt og et stress.
Og det kan vi få bestemme sjøl, ikke designere, motetrender eller andre synsere.

* dagens musikk :: wait and see - jeff kashiwa/ peace of mind

* konvolutten for 18. desember skal jeg sende til lappedamen 

:: flere desemberbloggere

4 kommentarer:

  1. Så fine innlegg du skriver til innlegg. Jeg er av den oppfatning av juletre skal pyntes lille juleaften og tennes julaften. Men tradisjoner er til for og endres. Og i år har vi bestemt oss for å pynte treet i dag eller i morgen. Guttungen (9) syns førjula ble så kort og har lyst til å lage forventningsdager før jul.

    Ønsker deg og dine en riktig god jul og godt nytt år. Med vennlig hilsen Turd

    SvarSlett
  2. Takk og pris for juletre av plast! Drysser lite, og stinker ikke. Ikke tyter det ut seig guffe heller, og det er like fint hvert år!
    Barnas 'årgangspynt' må jo på, ihvertfall noe av den... i tillegg til kjøpepynt og hjemmeflettede kurver av ulike årganger.
    Lille julaften skal treet pyntes, som seg hør og bør.

    SvarSlett
  3. BenteAS2:55 p.m.

    Utpakking er supert - og særlig når det er før jul. Jeg liker allerhelst de pakkene jeg kan åpne før julaften. Pakker nytes ofte best en og en, synes jeg.

    Ellers er jeg enig med deg i at juletrær helst skal pyntes lillejulaften. Da jenten var enda mindre, pleier vi å pynte treet om kvelden og sniktenne lysene mens vi (snik)smakte litt på julens goder og lot freden senke seg over huset. Aller finest var de årene vi bodde i en gammel leilighet med nok takhøyde til å ha et 3 meter høyt tre. Det var virkelig stas. Nesten helt "Fanny og Alexander"-stil. Nå er jentene blitt så store at de gjerne vil være med å pynte treet, og det er også koselig. Siden vi skal feire jul på Godset :), er huset allerede vansket, ryddet og pyntet ferdig nå. Nesten all julemat er kjøpt og båret i hus. Veden ligger klar til opptenning og juletreet (levende) står til temperering i kjelleren. Da kan vi bare ankomme på lillejulaften, bære det opp i stua, pynte og la julefreden senke seg. Herlig. Kan nesten ikke vente....

    ... men før den tid er det fortsatt noen gaver som skal kjøpes og pakkes inn....

    SvarSlett
  4. Her i huset har vi gått tilbake til gran. Har hatt edelgran noen år, men det blir ikke så koselig lukt.
    Tusen takk for lapp og flaxlodd!! Stor stas! Vant til og med 10 kr!! Utrolig hyggelig. De fine ordene har jeg hengt på veggen min på jobb.

    SvarSlett