1. mai 2007

litt aktivitet hver dag

"Det er den daglige, lille aktiviteten som er viktigst." ~ Vegard Ulvang, for vg

Nå skriver hr. forhenværende skiløper om trening og at det er de små kvarterene og halvtimene, sånn som til jobben eller i lunsjpausen, som gir helsegevinst og forbedrer livskvaliten. Å ta trappa i steden for heisen.

Men det slo meg at det der, det gjelder så mange områder i hverdagen: Vi kan få mye gjort på 5 minutter. Eller på 10 minutter. Sogar 2 minutter er mer enn ingenting.

Bruker jeg en halv time med håndsøm på prosjektet mitt, så blir det gradvis ferdig.
Og sokkene.
Hanne har tipset mange ganger om den metoden og fått mangt et broderi ferdig.
FlyLady bruker samme metode, den daglige aktiviteten, for å få seg selv og hjelpe flere, ut av et liv i kaos.

Tror jeg får henge en gul lapp på speilet og minne meg på det hver morgen under tannpussen...



Vegard Ulvang skriver videre (for de intresserte) :
"En aktiv livsstil behøver nemlig ikke å bety et veldig planlagt, organisert og eksperthjulpet treningsregime. En halv time daglig med en intensitet som tilsvarer rask gange gir en betydelig helsegevinst og forbedret livskvalitet."


Påminnelsen er arkivert i Meretes småting også.

Just to remind you me that it is the daily dose of small activities that pays of in the long run.
It can be daily walking or by the sewing machine.
Or knitting.
I guess that means I should really do half an hour of hand sewing on my new project.
Like Hanne does on her stitcheries .

1 kommentar:

  1. Mange kloke ord. Jeg tar det til meg og skal prøve å gjøre dem til "mine" :)

    SvarSlett