15. desember 2007

broderi på gang {8} ongoing stitching

sew :: januar:y :: sy #2
Nålen går opp og ned i sytøyet og det blir da noen "streker" etterhvert?
Jeg merker at "en tråd om dagen", lånt fra Hanne, surrer i bakhodet når jeg tar opp dette sytøyet.
Det stemmer så godt overens med mitt favorittsitat fra Vegard Ulvang: "Det er den daglige, lille aktiviteten som er viktigst." En digresjon (mannen og jeg har akkurat satt oss inn i ordets rette betydning) så tilbake til sytøyet her avbildet.

Håndballen på tv har hjulpet meg godt videre, - med en engasjert sidemann rekker jeg akkurat å se opp og få med meg de viktigste hendelsene.

Tre saker nå som jeg er i gang:
1) Skikkelig tabbe å ikke være nøyere, mer tålmodig og vente til jeg fikk tak i samme stryke-på vatten som jeg brukte på nålebrevet: Uten broderiramme (som jeg ikke liker å sy med) har stoffet blitt "bulkete" der teksten skal på etterhvert.
Se 9na: det er flere utålmodige sjeler her!

2) Supert med broderitipset ang. knute på tråden ved start: det ser mye ryddigere ut på baksiden nå. Jeg var liksom veldig "smart" og kuttet et par tråder klare etter tipset fra en annen side, 12"/ 30 cm lange, men da ble jo tråden veldig kort når jeg brukte knutetipset.
Så nå: Tråden min er ca 60 cm lang (fra midt på brystet og ut i hånda, slik vi lærte å måle tråd på håndarbeiden i skoletiden) og det funker utmerket!
Mor lærte et nytt triks der, hun også. Færre knuter på baksiden, altså.

3) Vurderer fortsatt om det skal broderes med en tråd på et par detaljer.

Konklusjone sånn helt til slutt her må bli: litt tålmodighet og å tenke seg om to ganger kan være lurt, og nye tips taes imot med takk!

Ha en surperfin helg!

~merete

2 kommentarer:

  1. God jul til deg også!!

    SvarSlett
  2. Hei igjen.
    Du inspirerte meg til å sy en brødpose, den var søt. Har ikke sett noe sånt før, og med min forkjærlighet til lin måtte den syes med det samme. Den kommer på bloggen etter hvert..
    God helg.

    SvarSlett