26. desember 2007

strikketøyveska :: the knitting bag

bag for sock knitting :: #4 :: stikkeveske
Her er julegaven til min mor: en sokkestrikketøyveske.

Hennes gamle er rimlig slitt, og denne veska håper jeg kan bli ganske så kjær i framtiden.

Finessene ligger i en lang og en kort hank, - her er både en lukkemekanisme (når hun ikke trekker igjen glidelåsen) og hanken den lange vil både henge på stolhjørnet ved tven og slenges over skulderen på vei ut av bilen.

Vi skal ikke dvele ved det som er mindre bra, men kun nevne at "flappene" på hver side av glidelåsen kunne vært noe kortere for å få glidelåsen bedre (skjult) nedi baggen.
bag for sock knitting :: #2 :: stikkeveske bag for sock knitting :: #3 :: stikkeveske bag for sock knitting :: #1 :: stikkeveske
Veska ble til av to blokker jeg fant i blokkesken min, og stoffene er av gamle favoritter samt en rest lilla lin. Glidelåsne kom fra skuffen, og vatten inni er den gjenoppdagede favortitten fra loftet.
Litt stoffreduksjon er jo bra, ikke sant?

~merete

This is the bag I made for my mother and her sock knitting passion. Her old knitting bag was long past good looking.

I love how the little and the large handles can close the bag's top if she is in a hurry and do not close the zipper. The long handle will also fit nicely on her shoulder or hang from her chair by the TV set.

The bag was made from two blocks I found in my box, and the fabric were old favorites from the shelf and a bit of linnen. The zipper I had in my drawer, and the batting was the old rediscovered favorite from the attic.

Some stash busting is good, isn't it?

6 kommentarer:

  1. Flott idé! Kanskje noe jeg kan lage en gang istedenfor disse plastikkposene som jeg putter strikketøyet i. :-)

    SvarSlett
  2. Så heldig din mamma er som fikk en sånn til jul. Det ble hun nok glad for. Det er sant, jammen mye finere enn de der evindelige plastposene man bruker til alt mulig.
    Jeg har fått en forespørsel om å sy en brødpose til ei dame som har sett den på bloggen min. Håper du syns det er greit at jeg gjør det....
    God jul til deg, Merete. Kommer ofte til å kikke inn her hos deg:)

    SvarSlett
  3. Ganske koselig med ei slik veske for strikketøyet som ellers ville ligget dyttet ned i en plastpose ved stolen/ i sofaen, så Liv: Jeg tror nok du må sy den en slik en, ja!

    Lovise: stilig at flere liker brødposen. Sy i vei, du!

    SvarSlett
  4. Vesken til moren din er kjempelekkert! Herlig sammensettning av farger og mønster. Jeg liker å lese om at alt var gjenbruk! Det er så kjekt å bruke det man har.

    Ønsker deg et fint nytt års feiring!

    SvarSlett
  5. I came over from Colette's blog! The knitting bag you made for your mom is lovely and I just know it will be perfect for knitting socks!
    Good work on all your stash busting projects!

    SvarSlett