27. desember 2007

juleopprydding :: holiday declutter

Siste innspurt til juleopprydding er tilbakelagt. Vi lener oss tilbake og surfer rundt. Sier oss "ferdig".
Ikke sant?

Nå når du sitter her ved pc, - har du litt tid til en annen slags juleopprydding? Hva med å starte det nye året med en ryddig blogg -fasase?

Selvom det er poppis å følge bloggoppdateringer via rrs-matere (blogliens og google reader), så er det faktisk en god del som kommer på besøk "hjem" til deg i ditt internett-blogg-hjem.

Hva tror du de kommer for?
Og hva møter dem i døra?

Å klikke seg fram til en blogg der sidemenye flyter av blideblinker, tekstlinker og informasjon, kan sammenlignes med husbesøk der inngangspartiet og gangen er full av saker og ting og sko og rundt-om-slengte votter.
Hvor skal man sette bena nedpå og henge av seg jakka for å få hilst på skikkelig? Eller i bloggland: Hvor kan jeg "henge" øya mine for å ha lyst til å lese og være her mer? 
Kanskje det er bedre at jeg kommer på besøk en annen gang?

  • Finner jeg blogginnlegget ditt midt i alt?
  • Hvor er den viktigste informasjonen din, - er den grei å finne?
  • Virker linkene dine?
  • Kan du omorganisere linklista di eller flytte den til et bedre sted?
    Eller dele den inn i kategorier, - som "Favoritter blogger" verdt å lese?
    7 er et greit tall, - ja, for det handler om å begrense seg også!
  • Linkknapper er fine, men har du vurdert tekst?
  • Har du deltatt på mange samarbeidsprosjekter?
    Kommer det nye til neste år?
    Hva om du flytte feks samarbeidsprosjekter over i et eget innlegg ved årslutt og ha en kortere/ enkel link i sidemenyen?

Det er også verdt å tenke på farger, på bilderbanner (om du har en) og språket du bruker.
Men det kan være en annen historie. Et sted må en jo starte, og da kan jo ikke arbeidslista være så lang.

Føler du for flere tips, har jeg et par her:

Jeg har et par saker jeg rydder i kulissene. Feie for egen dør, så å si.
Og nå gleder jeg meg til å komme på nyttårsbesøk i ditt "nye" hjem!

~ Merete

7 kommentarer:

  1. Sånn kan også en romjulsdrøm være :-)
    Jeg har ikke planer om å rydde i bloggen min, men det er så absolutt på tide å rydde opp i webshots'en. "Siste nytt" er ca. 2 år gammelt...

    Takk for sparket bak!

    SvarSlett
  2. Jeg er så enig med deg. Jeg har besøkt mange blogger som rett og slett irriterer meg med musikk, bevegelige markører og rotete sider. Så en helt enkel blog er det beste å lese.

    SvarSlett
  3. Hei,

    Kom over bloggen din og har kost meg grensesløst! Gleder meg til å følge deg videre!

    God jul og godt nytt år!

    SvarSlett
  4. Hei og God Jul! Jeg synes det er morsomt, jeg, at uttrykkene på bloggene blir så forskjellige... Noen liker mer action, noen vil ha det ryddig. Det avspeiler en del av personligheten synes jeg, og jeg tror det er akkurat det som gjør det morsomt å surfe i Bloglandia. Akkurat som Stitcheriene... De blir ganske forskjellige, avhengig av hvem som syr... Morsomt!

    SvarSlett
  5. Hei Merete!
    Det er bare meg som "banker på". Håper alt står bra til med deg og dine! Har dere hatt en fin julefeiring?
    Det har vi, og vi har bare kosa oss. I dag har jeg vært på jobb noen timer, og det var egentlig godt å komme litt i gang igjen. Nå har jeg fri til over nyttår.
    Sitter her på kjøkkenet og koser meg med en kopp kaffe og leser/skriver noen mail.

    Måtte 2008 ha mye godt i vente til deg og dine.
    Godt Nytt År :o)
    Klem fra Åse

    SvarSlett
  6. Eg likar best når det er enkelt og oversikteleg, og ikkje for mykje bilder og rot på sidene.
    Men det er meg, og andre må få ha sin blogg slik dei ønskjer det.
    Takk for tipsa til rydding.
    Ha ei fortsatt fin romjul:)

    SvarSlett
  7. Anonym9:46 a.m.

    Eg har latt meg inspirere og rydda litt i bloggen min. Takk for god inspirasjon gjennom året som har gått!

    SvarSlett