14. mai 2008

fargevalg :: color choices

Gåtesøm og fargevalg, - jo, vi er over i del 4 og jeg klør meg i hodet:
Jeg har ikke mange meter orange på lageret og har intet stort ønske om å løpe til byen for å kjøpe.  Og vil jeg trives med et teppe der så mange biter er i orange?

I dag slo det meg at jeg kanskje ikke behøver å klø meg sår i hodebunnen. Det finnes hjelpeverktøy der ute og i bokhylla mi. Knekker jeg koden med fargehjulet, så kan jeg lettere finne andre fargesammensetninger.

Hjelpeverktøy: fargehjul og strekfigur 
Fargehjulet og Bonnies fargevalg må være mitt utgangspunkt. Bonnie har valgt en treklang, - mørk rødt - orange - og lyseblått. Hvor ligger de i forhold til hverandre på fargehjulet?

colorwheel :: #1 :: fargesirkel
og med Bonnies fargevalg framhevet:

colorwheel :: #2 :: fargesirkel

En tegnet strekfigur på fargehjulet gav meg denne farge-"koden".colorwheel :: #3 :: fargesirkel

Hvis jeg flytter fargekoden så den ligger oppå andre farge-"kakeskiver", kan jeg få hint om andre farger som kan passe sammen. Og hvilke stoff jeg kan vurdere.

colorwheel :: #6 :: fargesirkel colors :: farger

colorwheel :: #5 :: fargesirkel colors :: farger

I fargeteorien er både intensitet (fagestyrke) og lyst/ mørkt inn i bildet. Når jeg bytter ut et stoff med en mørkere, lysere eller en mer instens farge, så kan stoffgrupperingen min kjennes "riktigere" enn en annen.

Så da...
For å si det rett ut, så begynte det å bli vanskelig. Jeg likte ikke noe av de fargekombinasjonene jeg fant på denne måten, - og ei heller fant jeg stoffer fra hyllene som kunne ramle på plass i denne sammensetningen.

Kunne jeg søke meg fram til fargekobinasjoner på en annen måte?

fabric :: stoff

Mystery and color choices, - part 4 is up. Thinking about where to go with the colors puts gray hair in my head.
Not much of the same orange in my stash, and I wonder if I'd like a quilt with so many orange patches in it?

I started to play around with Bonnie's colors and the color wheel. A code were made and I tried to find another colorcombo that I found appealing.

But I did not like any of the fabrics I had out for audition, - only the stack of handdyed pinkish orange was still on my table.

Could there be another way to find colors for this quilt?

2 kommentarer:

  1. I think you should go with your instinct about what looks right. I don't think you can think too much with a mystery since you have no idea what the final quilt is going to look like. Have fun,

    SvarSlett
  2. What a great idea to plot Bonnie's colors on the color wheel and try to use that to pick your colors. I went with Bonnie's colors because I wanted the quilt to work, but next time I might try doing what you just showed me! THANKS!

    SvarSlett