22. mai 2008

gåtesøm :: 4 :: sewing a mystery

worktable :: arbeidsbordet

Tirsdagens arbeidsbord før jeg begynte å sy denne morningen.

Jeg hadde ikke klargjort den nye symaskinen for slik trekantsøm ennå, og nå kan jeg jo enkelt vise hvordan jeg går fram.

Tape, en vannfast merkepenn og linjal (ikke på bildet) er hva du trenger.
Først taper jeg en bit fra rett foran foten og videre mot kanten. Sjekk at tapen ikke dekker noe av hullene.
Ved hjelp av linjal og penn streker jeg først opp linja som treffer nålen.
Dernest streker jeg opp en ny linje som er 1/4"  - 0,6mm til høyre for første linja.

Den første linja kan jeg følge når jeg syr tversover på kvadratene (hurtighjørner).
Den andre linja følger jeg når jeg vil sy trekant-kvadrater der jeg syr en søm på hver side av diagonalen, - sånn som her.

part 4 :: #1 :: del 4 part 4 :: #2 :: del 4

part 4 :: #3 :: del 4 part 4 :: #4 :: del 4

Så var det bare å dele kvadratene på midten, åpne dem, presse og renkutte alle 120 til 3,5" kvadrater. Bare og bare, fru Blom.

For å si det som det er, så kan jeg ikke forstå hvordan disse ferskerøde stoffene forvandlet seg til aprikosfarget orange mens jeg plukket stoffer fra lageret!
Jeg velger å tro at hånden som fant stoffene, ble styrt av utenomjordiske tankebølger (hmpf!) framfor at det har noe med at jeg blingsa litt der jeg plukket stoffer.
Ser ut for at det blir store mengder orange allikevel, da.

part 4 :: #5 :: del 4

Tuesday's worktable in the morning, ready to get on with the mystery sewing.

My new sewing machine was not set up for making HST blocks, so I can here show you how I do it to make it easier for me to sew the HST blocks.

I use a pen, a piece of tape and a ruler (not shown here).
Place the piece of tape onto the sewing machine, from the foot and towards you, as shown on the first photo.
Then draw the line that meets the needle.
And last, draw a line 1/4" - 0,6mm to the right of the first line.

I do not know how it happened, but it looks as there will be some lots of orange in this quilt after all.

120 blocks are needed to get 30 of the star blocks. One down. 29 more to go.

3 kommentarer:

  1. Du verden så enkelt det egentlig kan gjøres, men så var det å komme på det da...

    SvarSlett
  2. hmm....ser noen skriver enkelt her, i forbindelse med å sy sammen små stoffbiter, og jeg bare sier: enkelt for den som kan kanskje!! Jeg personlig kommer alltid til å beundre dere som klarer dette kunststykket:-p

    SvarSlett
  3. Dette ser spennende ut. Jeg er blitt så lei av å dra ut maskinen at det blir desverre alt for lite quilting.. Ha en forsatt fin helg, hilsen meg..

    SvarSlett