4. desember 2008

jentekraft :: girl power

Kloke ugler tenker kloke tanker.

advent :: elisabeth #4

Er det ikke litt trist at de koke tanker om at vi jenter, små som store, trenger litteratur som fokuserer og framhever de store jenteheltene, er menn?

Jeg tar hatten av for Tor Åge Bringsværd (en av mine store helter på mange områder, for barn og voksne), Roger Pihl og Eilert Sundt.

Vi syns det er helt gæærnt at jenter lærer at heltene i tegneflm og eventyr stort sett er gutter og menn, mens jentene framtilles som hylende prinsesser som må reddes.
~ ntb (2008) jenter må få redde verden

advent :: beate #4b

Jeg leste om mange jentehelter da jeg var barn. Bøkene kom fra biblioteket.
I dag kommer vel jente-ikke-helt-informasjonen fra tegneserier og filmer, – og da trengs vel kanskje ny-skapende litteratur som peker oss voksne i riktig retning?

Jenter må gjerne være prinsesser og kle seg glinsende og brusende i rosa tyll og silke og trippe ustøtt på høye hæler som vaklende sukkersjokk - men det er for galt om de ikke også skal få fakke skurker, drepe draker og redde verden en gang i mellom også.
                              ~ bokkilden (2008) fra bokomslaget på jentekraft 

Tror jammen jeg vil kjøpe Nemi julehefte med større styrke i år enn i fjor. Kan man gi det videre til en 4-åring, tro?

ps. på baksiden var det en snutt av mamma mia-annonsen, en skikkelig jentefilm.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar