3. desember 2008

stjerneblink {22} stars bright

Stjernen er et stærkt billede - og har til alle tider og i næsten alle kulturer været brugt i forskellige udformninger.
                                     ~ apropos (2007) stjerner som symboler

To streker gir et stjernekors, flere streker eller takker, og stjernene skifter navn. Og får en annen betydning, symboliserer noe nytt.
Stjernesybolikken har festet seg hos meg, – jeg kludrer på blokken og får en femtakket stjerne uten å løfte pennen fra papiret.

På himmlene blinker nordstjernen. I vinduene blinker advents-stjerner, slik som Bethlehemsstjernen ledet vise menn.
Vi er på vei mot noe, navigerer oss fram på livets landevei.

Papiret brettes inn og ut, - og snart ligger papirstjerner på bordet. Klippet med saks, brettet og snodd fra papirstrimler, eller den store jeg lærte i barnehagen. 
Stoffstjerner dukker opp når jeg syr, - et par små stoffkvadrater og noen store, og vips: en aftenstjerne. Eller en av de mer tilfeldige, med flere spisser.

Stjerner symboliserer ofte høye og ideelle mål, for eksempel som illustrasjon til uttrykket gjennom motgang til stjernene (per ardua ad astra).
                                                ~ wikipedia :: stjerne

{ lykke-stjerner i bilder : brett :: fold : lucky stars from photos }

Some facts about stars as a symbol and a few links on how to make some of them.

2 kommentarer:

  1. Papirstjernen lærte jeg som barn. Den er fremdeles min favoritt.

    Når julen nærmer seg finner jeg alltid frem litt farget papir og skjærer noen strimler.

    Det bringer frem gode minner fra juleverksted i barndomshjemmet.

    SvarSlett
  2. Takk for video - denne likte eg!

    SvarSlett