29. mars 2009

lyspunkt :: light

Når til og med folk på tv-skjermen stiller opp i T-skjorter med trykk på og får programledere til å nevne aksjonen (men ikke redigeringsrommet til å skru av alt lys i rommet) da blir det jo til at man er i tenkeboksen.

Her hos oss forsvant lyset nøyaktig kl. 20:30 hos en nabo av 6 synlige, - og kanskje det bare var jeg som tenkte over hva det kunne bety?

I går kikket jeg meg rundt (igjen) på alle disse energislukerne vi daglig ikke tenker på. Hvem heller kaffen over på termos/ termokanne når den er ferdig trakten i stedet for å la kaffen stå der og sluke strøm dag ut og dag inn, både på jobb og hjemme? Her går den mest i termosen og kanna når vi skal ut på tur og har besøk.
Vi snakket om alle disse "klumsene" som våre ledninger har fått etterhvert: Dataledningen til den bærbare, laderen til mobil, racebil, tv-spillet, kanalboksen til tv-en. . . Du kan sikkert komme på flere bare du ser deg rundt.

Når natten senker seg og vi skrur av lyset ved leggtid, så så vi røde, grønne og blå lyspunkter ved kontaktene. Ikke det at de "lyser" så veldig, men en del av dem er da virkelig varme?
Kanskje vi ikke sparer så mye energi når slike kontaktene trekkes ut, men det er en start på å tenke seg om.

blue light :: blått lys

På syrommet har jeg fått hjelp til å jobbe inn bedre vaner med å skru av bryteren til maskina og dra ut støpselet på strykejernet når jeg krysser dørterskelen for en kopp kaffe eller strekker ryggen. Før tenkte jeg ikke så mye over at det stod i "hele dagen" når jeg var i gang ved symaskina.

Nå er stadig strykejernet kaldt, men da får jeg jo litt mer tid til å filosofere, ikke sant?

I det lange løp tror jeg jo at det er totalsummen som teller. Alle de små tingene vi gjør i hverdagen. De som sparer miljøet på sikt for store og små.

Men vi hadde mindre lys på i går, vi også.

1 kommentar:

  1. Så fint toppbilde du har fått. Virker kjent.. ;)
    Akkurat når det gjelder kaffen, så heller jeg den faktisk på termos med en gang, men fy så sløv jeg er med andre ting. Skal tenke meg mere om. Her i gata vår ble det en del mørke hus etterhvert, men når jeg tenker etter så var det hus hvor det bor ungdommer. De er nok oppdatert på hva som skulle skje i går. Tv'en stod imidlertid på her, men jeg skrudde av pc'en. Nå kan vi jo håpe at man tenker seg litt om i tida etter dette også.

    SvarSlett