13. september 2009

forandringer :: changes

Forandring fryder, - sies det ikke så?
Nuvel, til en viss grad. Og helst selvvalgt.

Ta nå meg som "måtte" ha ny symaskin et par år tilbake. Vitale deler røyk i kjære & gamle gode, så inn på teppet kommer tvunget ny-erværvelse. Heldgivis samme merke, heldigvis nesten samme, greie inntillinger. Med andre ord: Lite nytt å gjøre seg kjent med på knappestatus og bruksområder. Jeg brukte fortsatt instruksjonsboka på den gamle, så det kjentes ikke ut som et skikkerlig nederlag om jeg måtte bla på noen sider.

To år er gått. Her om dagen snakket jeg med en venninne som også har fått Pfaff-symaskin i hus. Mye nytt å sette seg inn i, for før var symaskiner i heimen av både ene og andre merket. Jeg som kjøpte en av samme merke som før, sliter "bare" med å huske hvordan framover og bakover (feste tråden) knappen virker på min "nye" maskin. Den fungerer ikke som på den gamle, men jeg kan leve med det litt til.

sewing machine :: symaskin #5 sewing machine :: symaskin #3

mobil-liv
Andre områder der tekniske knappe-systemer tar innersvingen på oss, er mobiler. Daglig tøft bruk tilsier at et år, maks et og et halvt, tar knekken på en sånn liten dings. Er det ikke batteriet (lett å bytte), så er det bla-knappen eller lade-enheten eller glasset (sier ikke mer).  Og når man har nytt jobbsted hver dag og styrer firmaet sjøl fra telefonen, sier det seg sjøl at 'fonen bør fungere nærmest optimalt.

Nye telefoner kom i hus, men for å få den robuste sorten, måtte merke-leverandør byttes. Det kunne vel ikke være så vanskelig? Vi hadde jo byttet mellom to merker siste tiden, så å ta i bruke enda et merke og bli kjent i menyer og knapper, kunne ikke by på de store problemene.

duste-liv
Helt dust regner jeg meg ikke for å være, - en del bruksansvisninger finner jeg faktisk fram i. Verre for den som helst ikke vil lese tekniske notater, og når til og med ungdommen med sin tasteiver, ryster på hodet og skyr mobilen etter et par tastetrykk, bør det vel si sitt? (Samme ungdommer bladde elegant gjennom "vanskelige" meny på gps, den uten bruksanvisning, og fant alt det var spørsmål om.)  Å først knekke koden på hvordan meldinger kan staves etter fire uker, sier kanskje litt: Hvor er nå egenlig rettetasten, og hvordan får en endret bokstaver til tall i nummer-ruten når en skal sende? Det verste er vel å starte på nytt med å kunne telefonnumre utenat fordi man faktisk ikke orker bruke tid på huske hvordan det var å bla seg fram til og i telefonboka på telefonen.

nytt liv
Nå kom det "gamle" mobilmerket med ny utgave av arbeidstelefonen. Fy på dem for å ha trukket tilbake en god modell før de virkelig har erstatteren på markedet! Men hurra for at gjenomtagelse av et klassiskt utseende som "alle" kjenner, ligger godt i hånden og (enda bedre) gir oss kunder bare halvparten så stort hull i lommeboka. Bankkort er utelukket, må vite.

phone :: nokia 3720 { skulle vært i bilde av ny telefon, men den er visst i aktivt bruk allerede }

Jeg skal ikke si stort, men ingen ungdommer har tatt imot tilbudet om "nye" brukt-telefon, ikke en gang han store som bare tar over "gamle" brukte telefoner. Lørdagens kjøp derimot, kretses det om. Ikke det at den er så fancy av utseende eller har mange finesser. Den bare er robust, tåler en trøkk, er superlett og har det meste i designet som en aktiv type, en rå håndverker og firma-ansvarlig trenger. Til og med GPS-kart sånn at'n slipper å gå seg vill i skog og utmark.

Gresset ikke alltid er grønnere, "prøvekjør" skikkelig når skifte av modell og merke er nødvendig, og mest av alt: Ta vare på det du har som du er fornøyd med!

ps. Mor og far har prøvekjørt ny bil og skrevet kontrakt. Kanskje et lite Hurra?

To change brands on a daily used item is not the easiest to do. A new mobile, only a couple of months old, had to be changed into another new mobile, just because the menu gave the owner more grey hairs than he wanted.

Why do a good old brand have to take one useful model off the marked without offering a replacement? We've learned, for sure!

And I'll be taking better care of what I have. Never know if a good model will stay on the marked for long.

4 kommentarer:

  1. Denne kommentaren har blitt fjernet av forfatteren.

    SvarSlett
  2. Takk! Jeg er så glad jeg ikke er alene i verden om denne typen frustrasjoner. Håper du slipper ny oppvask- og vaskemaskin på en stund....og printer!

    SvarSlett
  3. Hei på deg.
    Jeg kjenner meg igjen... Måtte bytte tlf fordi alle fikk beskjed om at den var avslått...til stor ergrelse både for meg og for ringeren. Men den nye har helt annerledes meny, og det gir meg masse ekstra arbeid! Må stadig skrive meldinger på nytt fordi jeg gjør feil, men det blir vel bedre etter hvert:)

    Og du,- jeg vik gjerne stå på linklista di, det er klart.

    Ha en herlig kveld, Merete.

    SvarSlett
  4. Jeg oppdager stadig nye ting på min telefon - det er vel to år jeg har hatt den nå.

    SvarSlett