17. desember 2009

godord { 8 } words

“Et ord er en språklig enhet som oppfattes å ha en egenbetydning, og som i tale skilles fra omgivelsene ved at det har sjølstendig trykk.”

#17 :: words :: godord

Jeg tror på at ord styrer det livet vi velger å leve.
De siste årene har jeg snublet over internett-aktiviteter som fokuser på ord, ord man velger for seg selv og sitt liv. Det kan være for en kortere periode og det kan være for et helt år.

Alt språk er i vid forstand ordmagi, det vil si bruk av ord for å kontrollere omgivelsene eller å få ting til å skje. Når en setter ord på det en har rundt seg og definerer begreper, bestemmer en samtidig hvordan en skal se på verden og hva som er viktig.            ~wikipedia :: ord

Å følge internettaktive personer på deres reise gjennom året, eller lese om hva ordet gav av mening for dem ved årets slutt, sier meg at om jeg fester fokuset, så kommer mye min vei som jeg ellers bare ville latt suse forbi.

#17 :: words :: godord

Ord behøver ikke være store. Eller lange og vanskelige. De små og velbrukte kjenner alle, og der ligger også den tydelige oppmerksomheten. Et lite ord kan være som et klapp på skulderen, en klem på en tung dag, – ja, akkurat nå liker jeg å se “god jul” dukke opp i postkassen. En velbrukt frase i disse tider, nær juleroen, men allikevel: Jeg tror på at akkurat der og da, et kort øyeblikk, så ønsket denne personen (eller den som designet reklameheftet) meg (og hele verden) god jul.

merry christmas :: godjul

Jeg ser også at inspirasjonen fra ord får meg til å åpne øynene (les: fange øyeblikket med kameraet). På min jakt etter å fange dagen (ja, jeg savner mitt helårsengasjement i 365-prosjektet), gir et ord meg innspill til å trykke på utløserknappen.

the Project 365 group icon

Inn i det nye året kjenner jeg at jeg ikke er redd for å velge meg et ord, et tegn for hva jeg ønsker, et ord jeg vil fokusere sjel og hjerte på og samtidig overgi meg til hva det ordet vil bringe av utfordringer på mange plan.
Jeg skal ikke love at jeg vil offentliggjøre valget, men inni meg vet jeg at jeg tør. Og det er nytt, – jeg har en tendens til å rygge vekk fra det som utfordrer meg der jeg virkelig trenger det. De siste årene har vist meg at jeg kan stå i utfordringen med løftet hode og komme velberget igjennom og over til den andre siden.

Hurra!

* mandagstema :: et ord til inspirasjon for fotografering (+ tisdagstema)
* et bild eom dagen :: photojojo 
* et ord for året :: ali e + christine kane 
* ordmagien i hverdagen :: kelly rae
* julekalenderord :: mali-mo
* (foto-) blogger verdt mer enn tusen ord

:: flere ord i desemberbloggene ::

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar