29. desember 2009

hvitt :: white

Det hvite er hvitt og det gule er gult, - men hva gjør man når det hvite er mer gult enn hvitt?
Jeg liker at innebilder har denne varme gløden, men noen ganger kan det blir for mye gyllent-orange også for meg.

I går fant jeg gode tips hos Me Ra Koh :: Tips for Taking Photos of Christmas Tree Ornaments and the Tree with White Balance (via shutter sisters).

Se på forskjellen.

{ øverst :: orginal + nederst :: desaturated }

lights :: lys #1

lights :: lys #1

Jeg reagerte på at snøbildene mine ble så veldig-veldig gule. Nå så jeg hva jeg kunne ha endret for å få bildet jeg fikk opp på skjermen litt mer likt det bildet jeg tok gjennom kameralinsa.

Jeg vet at det er mye som kan gjøres før bildet knipses, - et kamera som jeg har, har mange flotte innstillingsmuligheter. Men samtidig, når en ikke har tid eller hodet nok med seg til å huske på hvilke knapper som skal trykkes og hjul som skal snurres i komponeringen av bildet, - da syns jeg det er godt å ha en viss peiling på hva jeg kan bruke et avansert fotoredigeringsprogram til også.
Er du ikke enig?

paper star :: papirstjerne

Så hvorfor samle på fototips og redigeringstips og bloggertips når en egetlig ser på seg sjøl som en hobbyblogg-eier? Og når ikke fotografering og skriving er den egentlige hobbyen (for det er jo sømmen og strikkinga, det)?

For min del så vet jeg at det handler om dokumentasjon, - jeg tar bilder for å fokusere og dokumentere livets gang.
Jeg skriver for å få ut tankene og ordene som surrer i hodet. Lette på trykket, kanskje?

Jeg har også blogg for å dele, for å gi noe tilbake til alle dere som deler med meg: ideer, tanker, bilder, prosjekter, og livets gang til tider.

Men en blogg med bare hvitt innhold (tankektekster i sort på hvit bakgrunn) gir meg sjeldent ro til å stoppe opp. Jeg antar jeg er en visuell person?

Når jeg surfer rundt, så vet jeg hva som når meg av tekst og bilder, - og noe av det ønsker jeg å finne igjen i min egen dele-blogg-dokumentering.
Tenker jeg meg.
Derfor disse "småglippene", disse turene utenom og forbi hobby-interessefelter. Utviklingen foregår på mange plan, kan en si.

Hurra!

* photojojo
* digital photography school
* ken rockwell [ via mandagstema ]
* Me Ra Koh
* shutter sisters

2 kommentarer:

  1. Photoshop Elements er verdt kvar krone - så får kunnskapane om kva ein kan gjere med D90 kome slik litt etter litt. Tida skal jo helst brukast til sying - og litt fundering. Ei makrolinse står høgt på ynskjelista her for tida - for foto er gøy!

    SvarSlett
  2. Ønskjer deg og dine eit godt nytt år,
    og takkar for bloggvenskap i 2009.
    Gler meg til å følge deg i året som står for tur,
    både i sy- og strikkeprosjekter, foto og skrivekløe:)
    Alt er like kjekt å sjå og lese om.
    Klem H

    SvarSlett