11. desember 2009

les { 15 } read

Jeg kan fortsatt minnes dagen (og følelsen) da jeg “knekte lesekoden”. Å lukke det gamle donald-heftet med blokkbokstaver i snakkeboblene, og vite at jeg hadde lest alle boblene og forstått hva som stod der: Helt ubeskrivelig.

#10 :: les :: read

Så fort lesekoden var knekt, åpnet det seg en ny verden for meg og bøker, alle mulige bøker, ble åpnet og studert. Foreldene mine kjøpte et slikt utvidet leksinkonbind (mindre emner, men mer om hvert emne) og jeg satt i finsofaen og leste dem.

Biblioteket besøkte jeg flittig på vei hjem fra skolen. Så mye mer intressant det var i voksenavdeligen enn i ungdomsavdelingen. Gav meg en bra sluttkarakter i særfag på ungdomskolen, men det var til å trekke på skulderen på, – jeg hadde jo bare lest det som intresserte meg.

Vit at det ble ikke så enkelt seinere i studietiden. Men allikevel: Leseglede er noe helt, helt spesielt og vi som finner den på vår vei, vi er heldige, vi!

#10 :: les :: read

I dag er det meget enklere å være sin egen utgiver enn det var før, – data, bildebehandlingsprogram, skriveverktøy og utskrivere, gjør den prosessen så mye kjappere og forenkler leddene.

Jeg sier ikke at vi ikke trenger de store forlagene og de bokprosjektene som tar minst et år å få ferdig, men der finnes småbøker som gir gode opplevelser til leser.

Under her ser dere tre slike små “zines” ( miniutgave av “magazines”) fra Deborah Boschert, en meget kreativ art-quilter fra USA. Jeg bestilte dem via etsy, og de kom kjapt i posten (hvis noen er intressert).
Disse er jo helt i min gate, – symboler, seriequilting og litt påfyll. Men jeg vet at det finnes så mange, mange flere der ute som publiserer sine småstykker og gir oss gleden av å vandre inn i uendelighetens bibliotek.

read :. les

Åja, jeg tenke litt på julegaver, – det er alltid hyggelig med bøker i julepakkene. Et år telte jeg 7 bøker før jeg la meg en barne-julaften, og fire av dem var tykke bøker jeg hadde ønsket meg veldig, bla. Roots.

Men tykke, innbundne bøker er dyrt (for visse folk som har samme budsjett som meg), og da slo det meg: Du kan faktisk låne en bok på biblioteket, pakke den pent inn og legge ved et kort der det står at mottakeren får en måned på seg til å lese før den må levers inn. To fluer i en smekk, – en god bok å lese + ikke en sak som fyller opp heimen. Hurra!

Forresten, har du fått med deg at bibsys nettside har egen advenstkalender i år? (takk for tipset, Sølvi)

* bibsys :: fag- og forskningsbiblioteket
* iHanna :: A Creative Year – selvpublisert blogbok
* whip-up :: self publishing your blog

:: les fra flere desemberbloggere

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar