4. februar 2010

kalde utetips :: cold outdoor tips

Petunia kommer med et flott råd mot frossen dugg inni bilen på vinterstid.

Samtidig spør hun om andre kan gi gode tips for hvordan man kommer seg gjennom vinteren på en enklere måte.

Værsågod, – votter og lue!

red hat :: linus 2 :: rød lue

{ lue fra linus-svingen-alongen 2006 :: den røde i serien }

Nåvel, det er en selvfølge for mange, men så er det jo ikke det allikevel, om vi tar oss en kikk rundt der det ferdes mange mennesker av ikke-til-vanlig turgåere.
Turgåere har liksom mer skjønt det, vet du.

Ut av hodet farer 40 % av kroppsvarmen.
Ups, det trodde du vel ikke på? Gammel myte, i følge puls & nrk. Kanskje de trodde det var all hjerneaktiviteten? Uansett så er det varmetap fra hver udekket kroppsdel.

En lue på hodet, og du trenger nesten ikke jakke. I hvert fall om du skal bråstikke ut i postkassa eller søppelkassa og ikke gidder å slenge på deg jakka. Ha lua liggende rett ved døra og træ den på. Erfaring med lue sier at kulde knapt merkes da (her i Vestfold).

Det beste for meg er at lue berger helsa, – mine bihuller er no’ herk.

mittens :: votter

Votter er heller ikke en selvfølge. Hvor var det nå man la dem sist? Og så mye greier å fiske fram bilnøker og småpenger uten de trasige vottene på.

I mange år ergret jeg meg over vinterhender. Å jobbe i barnehage og være godt utekledd tilsier ikke nødvendigvis at man har et par lette votter i lomma ellers på dagen. Mine vinterhender trengte smøring for ikke å tørke ut og sprekke. Et slit, sant og si.
Helt til et par lette ullvotter fikk fast plass sammen med lua. Kanskje jeg var blitt voksen nok til å gjøre noe med at jeg stadig småfrøs på hendene, men overraskelsen var stor da vinterhender ikke lengre er vinterhender på samme slitsomme måte som før.

snow shoe :: snøsko

Tipset, Petunia, er at små klesplagg gjør underverken i vinterkulda: Lue og votter (og gode ullsokker, selvfølgelig).

1 kommentar:

  1. ja, det har du helt rett i!! De beste vottene jeg har, er ikke dyre gore- tex greier, men noen gode gamle strikkevotter som er vasket mange ganger. Fryser aldri med dem på!

    SvarSlett