16. mai 2010

solkjole + skjørt :: sundress + skirt

Et sett med solkjole og skjørt ble klart søndag.

sundress :: sommerkjole-topp #3
sundress :: sommerkjole-topp #4 sundress :: sommerkjole-topp #5

Først så kuttet jeg av 15 cm på lengden etter inspirasjonen fra oliver + s og "soltopp med skjørt". Franske (skjulte) sømmer i sidesømmen, ønsket veiledningen. Jeg gikk for gammel god utprøvd (og ikke minst kjapp) rettsøm, sikksakk tilbake over sårkantene og til slutt, på forsiden, stikke ned sømmen.

I nederkant gjorde jeg som veiledingen sa, - kast over sårkantene, brett opp og sy fast. Veldig greit, og med en dobbel stikning ble kanten nesten som et bånd.

Jeg slet litt med at veiledningen brukte 1/2 inch sømingsmonn. For meg er det ganske naturlig med 0,8 cm (standardfoten i symaskina mi).
Og hvor står det om at delene er med sømningsmonn inkludert eller skal legges til når jeg klippet i stoffet?

Bærestykket ble nok derfor litt bredere enn tenkt. Skråbåndene justerte jeg litt så de passet symaskinfoten min og sømningsmonn på 0,8 cm.
Bærestykket kunne med hell ha vært noe kortere over rygg og bringe, - men om det har med størrelsen, at delene var klippet med ekstra sømingsmonn eller om modellen er smal om skulderne, vites ikke.

Alt i alt en veldig grei modell å klippe ut og sy sammen, og når lengden ble litt kortere, passet den godt som overdel til thights og skjørt. Kunne kanskje vært enda 5 cm kortere, men da kan den neppe brukes som kjolealternativ uten at undertøyet vises.sundress :: sommerkjole-topp #2

sundress :: sommerkjole-topp #1

Lazy days skjørtet er bare et stykke stoff klippet i hel stoffbredde (90 - 110 cm) med løpegang til strikken i livet og et kantebånd nede. Supergreit og dekorativt.

Jeg var litt betenkt angående båndet nede, - var båndet mitt for smalt, og likte jeg den løsningen på kanten nede?
Jo, det gav skjørtet det lille ekstra, og tipset taes med videre på sømfronten.

Piken ble kjempefornøyd med skjørtet og svingte seg ved trommesettet. Mer kan en vel ikke be om?

lazy days skirt :: svingskjørt

ps. Toppen og skjørtet passet sammen, men da kom ikke fotoapparatet fram. Jeg hadde tatt kvelden, kan man si. Uke med barnetøy resulterte i et skjørt og en topp, og ferdig tilklippet topp og skjørt til et sett til. Samt alt klart til 1 (2) nye tunikaer til meg. Hurra for utfordringer!

* burdastyle :: popover sundress + lazy days skirt

1 kommentar: